Bodil Maroni Jensen

– Det er følelser jeg jobber med

Det er ingen vei tilbake for tidligere motefotograf Svein Bringsdal. Nå er det kunsten som gjelder.

Tekst: Bodil Maroni Jensen

Han debuterte i New York i oktober, i Canoe Studios, et hipt utstillingssted som tiltrekker seg kunder som raskt kan bestemme seg for å kjøpe et bilde på 1 x 1 ½ meter til 11.500 dollar (rundt 100.000 kroner). Utstillingen hadde tittelen Norwegian Hallucinations, og kunstneren har måttet bruke tid på å forklare at det er syner og fornemmelser fra naturen, kanskje etter lange vandringer alene uten mat og søvn, han ønsker å gjengi i bildene. Han har sett både nøkken og huldra, og i sitt alter ego som Svein Manneraak (navnet fra morsslekten) iscenesetter han opplevelsene etterpå, med all den erfaring og kompetanse han har fra motebransje og fra fotografering.

For han skiller; Svein Bringsdal er motefotografen og Svein Manneraak er kunstneren.

Havet. Foto: Svein Manneraak

Bygger scener

«Natur og myter» er et hovedtema for Manneraak. I kolleksjonen (et begrep han har med fra moteverdenen) han stilte ut i New York, har han bygget opp individuelle scener for hvert enkelt bilde. Han har valgt ut steder – Geilo, Lindesnes, Sunnmørsalpene – og han har valgt ut modeller og rekvisitter. Så tar han foto, men dette er bare første del av den kunstneriske utforskningen videre.

For fotoene skal bearbeides. De blir først printet på lerret, der vann og kjemikalier får fargene til å løse seg opp og gli inn i hverandre. Så risser og skrubber han med forskjellig verktøy, og når han synes bildet er passe «ødelagt», maler han med akryl og prøver å gjenfinne de drømmende følelsene han sanser i naturen.

Gull som lyser

Svein Manneraak signerer bilder hos Lundeby & Co.
Foto: Bodil Maroni Jensen

Og enda er ikke bildene ferdige. Nå må han reise til Ørje i Østfold, der Lundeby & Co holder til, en av landets største leverandører av presentasjonsprodukter for fotografer. Printavdelingen her er samarbeidspartner i siste del av prosessen. Lerretsbildene skal nå skannes og overføres på et spesielt metallpapir, som Manneraak og sjefsprinter Jørn Mikalsen har jobbet utallige timer med for å lokke hemmeligheter utav.

– Dette papiret kan gjengi rød- og brun-farger og gull på en helt annen måte enn du vil klare på noe annet papir. Det kan gjengi gull som gull, fremfor å bli en gulfarge, forteller Svein Manneraak, med glød i øynene. Så skal det ferdige metallpapirbildet under glass, uten at det får sneket seg inn et eneste støvkorn.

Stolt av å være fotograf

Det begynte hjemme på gården Bringsdal i Holum i Mandal kommune. Faren spanderte fremkalling av én film i uken fra sønnen ganske ung, og da Svein var 14 år gammel,

bestemte han seg for å bli fotograf. Han begynte som assistent for fotografmester Odd Jensen i Kristiansand og lærte faget fra grunnen av, som et ordentlig håndverksfag (ja, dette var i før-digital tid). Så flyttet han til Mandal, opprettet eget studio og fortsatte med det han hadde lært hos sin mester. Etter å ha kommet tilbake til Kristiansand, også her med eget studio, en masse kunder og ry som en brukbar portrettfotograf, følte han likevel at han måtte videre.

Flo. Foto: Svein Manneraak

Målbevisst

Noen-og-tjue-år gammel hadde han ikke særlig greie på mote, men det var noe i moteestetikken som tiltrakk ham. Han dro til Milano og presenterte mappa si, «men uten at noen var spesielt imponert over disse brudebildene fra Sørlandet, da», ler han. En erfaren fotograf så talentet hans, lot den unge nordmannen få bruke studioet sitt, hjalp til med å skaffe noen kunder, og litt etter litt løsnet det. Svein hadde lovet seg selv å ikke gi seg før han hadde gjort en moteserie og et cover for et magasin. Det ble beinhard jobbing, og han var glad da målet var nådd og han kunne reise tilbake til Norge, etter 3 år.

Da hadde han «gjort mye tøft» og kunne fortsette å jobbe internasjonalt. Han startet motemagasinet SVA i 2008, et nett- og printmagasin som distribueres i 26 land. Og det var her, gjennom presentasjon av egne arbeider, at han fikk oppdrag for motehuset Chanel i Paris, noe som også gav stjernestatus til fotografen selv.

Kunsten vinner

Men likevel, motebransjen engasjerte ikke lenger på samme måte. Svein Manneraak lengtet bort fra datamaskinen, der dagens fotografer sitter altfor mye, synes han, der det perfekte kan oppnås og alle feil kan fjernes med et trykk på slette-tasten. Han ønsker heller å utsette seg for prosesser han ikke har kontroll over og fysisk arbeid med skrubbing og skraping og maling.

– Å bli kunstner er en investering i fremtiden, sier han. – En investering i livskvalitet og alderdom.

Han ler ungdommelig – enda bare 42 år gammel – og man forstår at «alderdommen» kan bli både god og lang og romslig. Men med en pris på 100.000 kroner for et bilde, er det nok ikke så mange nordmenn som får råd til en Manneraak.

– Jeg kan jo ikke selge dem på billigsalg her når jeg får solgt dem for 11.500 dollar i New York. Men det er mye arbeid bak og det er eksklusive bilder. Kun tre bilder av hvert pluss en artist’s proof. Så prisen er ikke noen upris. Det er vel der den skal ligge, forhåpentligvis litt mer etter hvert, humrer en oppglødd kunstner.

 

Publisert i Fædrelandsvennen 7. desember 2015

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.