Bodil Maroni Jensen

Anmeldelser

Gripende, poetisk Wozzeck

Store stemmer, en emosjonelt formidlet historie, men det som gjør operaen Wozzeck til en helstøpt forestilling er orkesteret. I hovedrollene: Asmik Grigorian og Audun Iversen.

Dracula på Kungliga Operan 2017

Populærkultur og samtidsmusikk

Nyskrevne operaer er noe av det vanskeligste å selge for de store operahusene. Kungliga Operan i Stockholm satser på at Dracula kan skaffe nytt blod til denne dyreste av alle kunstarter.

Musikkfabrikken og Oslo-Filharmonien

Oslo-Filharmonien som touch screen-lek

«Musikkfabrikken» er 70 fullstappete minutter med dans, musikk og visuell multimediemix, og gir underholdning for små og store. Men en tydeligere handling hadde gjort seg.

Teit Kanstrup og Nana Bugge Rasmussen som Orfeus og Eurydike

Mytens makt

Ny, dansk opera favner idealer og drømmer og trivialiteter, inspirert av Orfeus og Eurydike-myten og av livet selv. Det kan bli vel mye. Men instrumentalmusikken til Worsaae er rik og fascinerende.

Kammerdrama i stort format

Høstsonaten er en ny opera av den finske komponisten Sebastian Fagerlund, urfremført på Finlands nasjonalopera 8. september. Den tradisjonelle operaformen er utnyttet for å skape tidløs, skjør og poetisk dramatikk.

Hørespill for åpne ører

Natasha Barretts nye CD er virtuos lydkunst, lydmalende og fortellende. Hadde Barrett skrevet musikk for tradisjonelle instrumenter, hadde hun vært kjent for et mye større publikum enn hva tilfellet er.

Kaija Saariaho, this year’s Festival Composer in Bergen

«This is a production that enhances the importance of the Bergen International Festival» in the view of Bodil Maroni Jensen, referring to the oratorio La Passion de Simone.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 3 av 3

En moderne klassiker, oppsummerer Bodil Maroni Jensen, etter festspillenes presentasjon av Kaija Saariahos musikk.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 2 av 3

Dette er en forestilling som gjør Festspillene viktige, mener Bodil Maroni Jensen, om oppsetningen av oratoriet La Passion de Simon.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 1 av 3

Fremføringen av festspillprogrammets ni Saariaho-verker viser en lydelskende og formsikker komponist, en selvstendig stemme med stor uttrykkskraft.

Store opplevelser i ujevn musikalsk teaterlek

NOSOs Ariadne auf Naxos inneholder ren regimagi. Men å innføre farseelementer i operaen er å tukle med selve opplegget til Strauss og Hofmannsthal.

Ny Hamlet-opera

Bestillingsverk i anledning av 400-års markeringen av Shakespeares død, på Theater an der Wien, 14. september 2016. Av komponisten Anno Schreier og librettisten Thomas Jonigk.

Dødsengelens diskrete sjarm

Thomas Adès’ nye opera, uroppført på Salzburg-festspillene, er en imponerende, overdådig forestilling, men den vekker skuffende lite følelser, til tross for et innhold alle kan leve seg inn i.

Sterke historier i nye operaer

Naturkatastrofe, kampen om å komme først til Sydpolen og dialog med det overnaturlige. i tre nye operaer utsettes publikum for ekstreme situasjoner. Likevel kan vi identifisere oss med handlingen.

Dramatikeren som gir musikken rom

Jon Fosse har skrevet tre librettoer. To av dem er nylig blitt fremført, i Bodø og i London; NORA Too late og Morgen und Abend.

Overtydande musikk «frå inkje»

Covent Garden-operaen i London satsar kompromisslaust med operaen Morgen und Abend av Jon Fosse og austerrikaren Georg Friedrich Haas.
Melding frå verdspremieren fredag 13. november 2015.