Bodil Maroni Jensen

Kaija Saariaho – vår tids største nålevende komponist

BBC Music Magazine har bedt 174 komponister om å peke ut hvilke fem komponister i musikkhistorien de mener er de største. Av nålevende komponister kom Kaija Saariaho øverst på listen.

Tekst: Bodil Maroni Jensen   Toppfoto: Bodil Maroni Jensen
Fra Oslo-Filharmoniens Saariaho-konsert på Sentralen i Oslo 31. mai 2018

Originalitet, innflytelse, håndverk, opplevelse

Dette er kriteriene som skulle legges til grunn i vurderingen av de utvalgte komponistene. Johann Sebastian Bach kom på 1. plass, Kaija Saariaho på 17.

– Jeg er ikke sikker på hvor interessante slike rangeringer er, men jeg er selvfølgelig beæret over å vite at så mange kolleger setter pris på min musikk i henhold til disse fire kriteriene gitt her, kommenterer hun i en epost i dag.

Utvelgelsen er omtalt på BBC Music Magazines nettside og en topp-50-liste blir publisert i desember-utgaven av bladet.

Innocence – ny opera

Kaija Saariaho har fått gjennomslag hos et stort publikum både som orkester- og operakomponist. Hennes første opera var L’Amour de loin, fremført på Salzburgfestivalen i 2000. Til neste år feirer hun dermed 20-års jubileum som operakomponist når hennes femte opera, Innocence, får premiere på Aix-en-Provence-festivalen 4. juli. Librettoen er skrevet av den finsk-estiske forfatteren Sofi Oksanen, og dirigent er den finske Susanna Mälkki, sjefdirigent for Helsinki filharmoniske orkester og første gjestedirigent for Los Angeles-filharmonien.

Susanna Mälkki. Foto: Simon Fowler

Fremføringen av Innocence etterfølger en ukes workshop for kvinnelige operaskapere – komponister, regissører, librettister, dirigenter – i regi av Aix-en-Provence-akademiet. Her vil både Kaija Saariahos og Susanna Mälkki delta.

Vista – nytt orkesterverk

Etter at operaen ble fullført for et snaut år siden, har Kaija Saariaho skrevet orkesterverket Vista. Det urfremføres 20. mars neste år, i Helsinki, med Helsinki filharmoniske orkester, igjen under ledelse av Susanna Mälkki.

I en artikkel publisert av Finnish Music Quarterly, reflekterer Kaija Saariaho over arbeidet sitt, ikke minst over hvordan orkesterverket Vista ble til som en reaksjon på den lange skriveprosessen med operaen.

That was a project so long and heavy that when I finally put it behind me towards the end of last year, my relief was unimaginable – I felt I was seeing the world around me with new eyes! It was this vision of freedom that provided the title for my present work in progress. 

Berømmelsens pris

I et intervju jeg gjorde med Kaija Saariaho i juni i fjor, uttaler hun seg om noen av konsekvensene ved å være en internasjonalt anerkjent og etterspurt komponist.

– Vel, selvfølgelig er det fint å ha suksess, men det gjør ikke komponeringen lettere. Det kan gjøre livet mitt enklere, på noen måter, men på andre: nei. Jeg er en veldig privat person, og jeg liker ikke offentlige opptredener, som jeg har mye av nå på grunn av min posisjon. Jeg er en lykkelig komponist når jeg kan komponere, men å kjempe for det rommet i livet mitt er merkelig vanskelig på grunn av suksessen. Samtidig kan jeg ikke klage over ting som dette.

Publisert i KlassiskMusikk 3. desember 2019

Legg igjen en kommentar