Bodil Maroni Jensen

Letthet og tyngde, stål og papir

De kunstneriske idéene finner uttrykk i så forskjellige former som skulptur, akvareller og silketrykk. Hva er kilden?

KUNST. Espen Dietrichson stiller ut i Galleri Haaken i Oslo.

Tekst: Bodil Maroni Jensen   Toppfoto: Bodil Maroni Jensen

– Jeg har en grunninteresse for arkitektur, en fascinasjon for det bygde. Man står helt fritt når man lager tingene selv. Det er den friheten man har. Man kan gjøre hva man vil.

Espen Dietrichson er en arbeidsom kunstner. Han har hatt én og to separatutstillinger hvert år de siste 10 årene. Et hovedverk så langt, er utsmykningen av Nye Våler Kirke i Hedmark fylke, avsluttet nå i vår. Utstillingen i Galleri Haaken i Oslo, som åpnet torsdag, springer ut av dette arbeidet.

– Det som var så flott i arbeidet med kirken, var at jeg fikk så stor frihet – innenfor noen rammer, selvfølgelig. Det er en abstrakt kirke, som ikke nødvendigvis skal portrettere noe annet enn en opplevelse av det guddommelige.

Espen Dietrichson snakker tenksomt og engasjert og tar spørsmålene på største alvor.

– Jeg ønsket å tenke at det lyset som kom inn bakfra i kirken, var håpet, oppstandelsen, lyset som skulle sildre igjennom i et eneste stort grep. Til utstillingen her har jeg arbeidet mer fritt og løst med de samme elementene. Det kunstneriske prosjektet mitt landet på én måte i kirkerommet, på en annen måte her.

Arkitektonisk lek

Silketrykk, stålskulptur og akvarell. Foto: Vegard Kleven

Tre store, blanke bautaer av noen stålskulpturer, står fritt i rommet. Silketrykkene viser modernistiske, steingrå bygninger hvor utsnitt fra fasadene gjentar seg i mønstre i løse luften utenfor bygningskroppen. I akvarellene er det linjer og musikalske forskyvninger av geometriske former. Farger som så vidt trer frem. Skygger som gir dybde.

– Det abstrakte gir mulighet til å tolke noe som er utopisk, noe som ikke kan gjøres i virkeligheten. Det har kunsten frihet til å romme, sier en oppstemt kunstner, minuttene før vernissasjen i et av Oslos mest prestisjefulle gallerier.

Men hvis man spør Espen Dietrichson hva det betyr at vinduene svever avgårde, høyt over bygningen, svarer han: – Det vet jeg ikke. Det er det som er så fantastisk med billedkunsten; man kommuniserer noe gjennom bildet som gir en fornemmelse som ikke trenger å bunne i en forklaring.

Dette er annen gang at Espen Dietrichson stiller ut i Galleri Haaken på Tjuvholmen i Oslo.

Galleristen Fredrik Nergaard er blitt godt kjent med Espen Dietrichsons arbeider underveis.

– Det som er spesielt fint med denne utstillingen, er kontinuiteten fra utsmykningen i Nye Våler Kirke, sier han. – Espen leker med lyset på en måte som man kan kjenne igjen fra kirkerommet.

Akvareller og skulptur. Foto: Vegard Kleven

Espen Dietrichson vokste opp i Arendal. Etter kunstutdanning i Oslo, bodde han igjen en periode i Arendal, så i Paris og siden i Oslo. Han har en sterk tilknytning til Sørlandet, forteller han.

– For meg betyr Sørlandet mye. Det er noen flotte institusjoner der, Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand og Bomuldsfabriken i Arendal. De produserer viktige utstillinger, synes jeg, og jeg prøver å få med meg det som skjer der.

Fakta om Espen Dietrichson:

Født 1976 i Stavanger, vokste opp i Arendal.
Utdannet ved Oslo Tegne og Maleskole (1998-2001) og Statens Kunstakademi (2000-2004).
Er representert av Galleri Haaken i Oslo.
Har de siste årene blant annet stilt ut på Bomuldsfabrikken i Arendal, Breadfield Galleri i Malmø og Galerie Roger Tator i Lyon.
Gjorde utsmykningene da Hotel Ernst ble pusset opp, og jobber nå med utsmykning av nye Våler kirke i Hedmark.

Publisert i Fædrelandsvennen 2. november 2015

Legg igjen en kommentar