Bodil Maroni Jensen

KlassiskMusikk

Dracula på Kungliga Operan 2017

Populærkultur og samtidsmusikk

Nyskrevne operaer er noe av det vanskeligste å selge for de store operahusene. Kungliga Operan i Stockholm satser på at Dracula kan skaffe nytt blod til denne dyreste av alle kunstarter.

Teit Kanstrup og Nana Bugge Rasmussen som Orfeus og Eurydike

Mytens makt

Ny, dansk opera favner idealer og drømmer og trivialiteter, inspirert av Orfeus og Eurydike-myten og av livet selv. Det kan bli vel mye. Men instrumentalmusikken til Worsaae er rik og fascinerende.

Kammerdrama i stort format

Høstsonaten er en ny opera av den finske komponisten Sebastian Fagerlund, urfremført på Finlands nasjonalopera 8. september. Den tradisjonelle operaformen er utnyttet for å skape tidløs, skjør og poetisk dramatikk.

Sjostakovitsj-dagene i Gohrisch

Den eneste årlige festivalen for Dmitrij Sjostakovitsj finner sted i Tyskland, på det lille kurstedet Gohrisch, en helg i slutten av juni. I år mottok Sofia Gubaidulina Sjostakovitsj-prisen.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 3 av 3

En moderne klassiker, oppsummerer Bodil Maroni Jensen, etter festspillenes presentasjon av Kaija Saariahos musikk.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 2 av 3

Dette er en forestilling som gjør Festspillene viktige, mener Bodil Maroni Jensen, om oppsetningen av oratoriet La Passion de Simon.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 1 av 3

Fremføringen av festspillprogrammets ni Saariaho-verker viser en lydelskende og formsikker komponist, en selvstendig stemme med stor uttrykkskraft.

Kjærlighet i lysende regi

It’s shocking, var den finske komponisten Kaija Saariahos umiddelbare kommentar da det ble offentliggjort at hennes opera L’Amour de Loin ville bli Metropolitanoperaens første helaftens opera av en kvinnelig komponist.

Kjærlighet og hat

Oratoriet Über Liebe und Hass er 85 år gamle Sofia Gubaidulinas siste verk. Det ble urfremført 14. oktober 2016 i Tallinn. Årene fremover vil hun bruke til å forlenge verket.

Dødsengelens diskrete sjarm

Thomas Adès’ nye opera, uroppført på Salzburg-festspillene, er en imponerende, overdådig forestilling, men den vekker skuffende lite følelser, til tross for et innhold alle kan leve seg inn i.

– Sang, et enestående uttrykk

– Stemmen er det ultimate instrument, det alle andre instrumenter prøver å etterligne. Og med tekst oppå, hva mer kan man ønske seg? Når det klaffer, kan alle andre bare go home, altså, sier John Lidal.

Sterke historier i nye operaer

Naturkatastrofe, kampen om å komme først til Sydpolen og dialog med det overnaturlige. i tre nye operaer utsettes publikum for ekstreme situasjoner. Likevel kan vi identifisere oss med handlingen.

Opera for vår tid

– Dette er noe i nærheten av en verdensrekord for et ledende operahus i moderne tid, sier Kasper Holten om de åtte helaftens operaene Royal Opera House har bestilt for oppføring frem til og med 2020.

Nye operaer tar sats

Nyskrevne operaer er risikokunst. Det kreves så mye av hvert enkelt element og av samspillet mellom dem, at det bare sjelden blir full klaff. dessuten er det dyrt. Hvem tør å satse de beste kreftene, da, i dette sjansespillet?