Bodil Maroni Jensen

Oversikt publiseringer

Oversikt over publiserte artikler, anmeldelser og radioinnslag

 

2022   |   2021   |   2020   |   2019   |   2018   |   2017   |  2016   |  2015 

2024

Ny lyd i kirkesamlingen på Bygdøy
Denne uken starter fiolinisten Peter Herresthal en ny konsertrekke, Klassisk lørdag på Norsk Folkemuseum i Oslo, sammen med sin datter mezzosopranen Christina af Klinteberg Herresthal. Som huskomponist har de valgt Anna Berg.
Ballade 7. februar 2024
musikkjournalistikk.no 13. februar 2024

2023

Et lyttende fyr. En samtale med multimediekunstner Tine Surel Lange
Andenes fyr er fredet. Hvilke muligheter finnes likevel for en lydkunstner?
Ballade 12. oktober 2023
musikkjournalistikk.no 17. oktober 2024

Tekst som gir musikken rom
Jon Fosse har skrevet tre librettoer, der operaene er urfremført i Paris, Tianjin og London.
musikkjournalistikk.no 5. oktober 2023
Scenekunst.no 6. oktober 2023

– Dei svarar, desse fjella
Musikalsk befaring til Ekkodalen, der Bendik Sells skal få fremført et verk for stemmer og fjell, bestilt av tonehimmel-festivalen og kunstnerisk leder Magnar Åm. 
Scenekunst.no 29. september 2023
musikkjournalistikk.no 10. oktober 2023

 – Det er kunstnere vi skal utdanne
Da Bjørn Boysen i 1991 ble den femte i rekken av rektorer ved Norges musikkhøgskole, hadde han allerede vært tilknyttet Musikkhøgskolen og dens forløper, Musikkonservatoriet i Oslo, i 25 år. Under hans ledelse ble Musikkhøgskolens posisjon i kultur-Norge styrket og institusjonens virksomhet utvidet. Før rektorperioden var Boysen orgellærer og en sentral bidragsyter i diverse faglig planarbeid og utvalg.
Norges musikkhøgskole 19. juni 2023
musikkjournalistikk.no 29. september 2023

FRAM og litt tilbake
Et portrett av komponisten Synne Skouen i forbindelse med urfremføringen av operaen FRAM på Scene 2 i Den Norske Opera & Ballett.
Den Norske Opera & Ballett 8. august 2023
musikkjournalistikk.no 26. september 2023

Før lydene forsvinner
I mai fikk komponist Kristine Tjøgersen urfremført orkesterverket Pelagic Dreamscape i Fjernsynshuset i Köln med Vesttysk radios symfoniorkester (WDR-orkesteret) – nøyaktig ti år etter at hun opptrådte samme sted som klarinettist.
Scenekunst.no 8. juni 2023
musikkjournalistikk.no 18. juni 2023

Brev fra Ruth
Ruth Maier ble tatt om bord i «Donau» og ført fra Oslo til Auschwitz i 1942. Hun var 22 år gammel og hadde fire år tidligere flyktet fra Wien for å unnslippe jødeforfølgelsen. Hvordan kan en slik historie egne seg for en musikal?
Ballade 21. april 2023
musikkjournalistikk 1. mai 2023

Ørjan Matres lyriske stykker
«Jeg kan ikke spille Grieg, men jeg kan komponere ham,» sier Ørjan Matre, som har valgt ut seks av Griegs Lyriske stykker og komponert sine egne interpretasjoner.
Oslo-filharmonien 2. mars 2023
musikkjournalistikk 22. april 2023

Arne Nordheims «Fonos»
Verkets fulle tittel er «Fonos – tre memorabler for trombone og orkester». Audun Breen fremførte den med Oslo-filharmonien i mars i år.
Oslo-filharmonien 14. mars 2023
musikkjournalistikk 22. april 2023

2022

Vil publikum ha boken om Mariss Jansons’ Mahler-innspilling?
Hilde Halvorsrød vil skrive om Mariss Jansons’ siste innspilling med Oslo-Filharmonien i 2001. Et kapittel norsk og internasjonal musikkhistorie. Boken planlegges utgitt i «Norske albumklassikere – Bokserien», et folkefinansieringsprosjekt som må få inn 40.000 kroner på forhåndssalg for å kunne realiseres.
Ballade 6. desember 2022
musikkjournalistikk 13. desember 2022

Komposisjon som fortolkningsaktivitet
– Det som trengs her, er et supplement til Grieg, Sæverud og Bull og de mytologiseringene av komponisten som gjerne følger med, sier Rebecka Ahvenniemi, årets huskomponist for KODE i Bergen.
Scenekunst 10. november 2022
musikkjournalistikk 16. november 2022

Den sårede trompetkongen
Det som er viktigere og viktigere nå, er at nye verk blir spilt om igjen, sier Rolf Wallin i forbindelse med at Oslo-Filharmonien og Håkan Hardenberger fremfører trompetkonserten Fisher King den 13. oktober 2022.
Oslo-Filharmonien 7. oktober 2022
musikkjournalistikk.no 16. oktober 2022

Orkesterkomponistens svanesang
Verket ΩN: Det værende, som urfremføres av Oslo-Filharmonien 22. september 2022, er Lasse Thoresens siste store orkesterverk. Fremføringssituasjonen for nye verk har vært med på å påvirke avgjørelsen.
Ballade 20. september 2022
musikkjournalistikk.no 27. september 2022

Hvorfor mildere med årene, Cecilie Ore?
Hard modernisme og samfunnskritikk har vært stikkord for Cecilie Ores musikk. På samtidsmusikkfestivalen tonehimmel i Volda i juni fikk hun fremført fire verk, hvorav tre var urfremføringer. 
Scenekunst 3. august 2022
musikkjournaslistikk.no 16. august 2022

«ditt avtrykk i tida». En samtale med Magnar Åm
Magnar Åm er komponist, organist, improvisasjonsmusiker – og lyriker i valg av titler. Lørdag 9. april fyller han 70 år. En samtale i anledning av dagen.
Ballade 8. april 2022
musikkjournalistikk.no 17. april 2022

En konsert er ikke bare en konsert
Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival
Sofienberg kirke lørdag 26. mars 2022
«Stabat Mater» av Alessandro Scarlatti (1724)
«Stabat Mater», urfremføring, av Tyler Futrell (2021)
Silje Aker Johnsen, sopran, Astrid Nordstad, mezzosopran,
Terjungensemble, Lars-Erik ter Jung, dirigent
Ballade 28. mars 0222
musikkjournalistikk.no 5. april 2022

Takk for likestillingsprisen
Norsk Komponistforenings likestillingspris «er en årlig pris som skal gå til en person, gruppe eller institusjon som ved sitt arbeid har satt likestilling og kjønnsbalanse i det skapende musikkfeltet på dagsorden».
Norsk komponistforening 20. mars 2022
musikkjournalistikk.no 4. april 2022

Kva gjer me i denne situasjonen?
Jeg har snakket med komponisten Magnar Åm om hans kunstsyn, hans livssyn – og om krigen i Ukraina. Tre dager senere fikk jeg en mail fra ham, som jeg gjengir her, pluss notene på et arrangement han har gjort, en sammenfletting av den ukrainske og den norske nasjonalsangen. Syng det gjerne hvis du står i et kor, skriver Magnar.
musikkjournalistikk.no 4. mars 2022

En eksperimentell forsvarer av tradisjonen
Lars Petter Hagen er komponist og har markert seg med en rekke nyskapende, konseptuelle verk. Han har vært kunstnerisk leder for foreningen Ny Musikk og for samtidsmusikkfestivalene Happy Days (2005 – 2009), Nordiske Musikkdager (2009 og 2014) og Ultima (2011 – 2017). Nå kommer han fra stillingen som utviklingssjef i Oslo-Filharmonien og som leder i Kulturrådet. Hvorfor ønsket han å bli direktør for Festspillene i Bergen?
Klassiskmusikk.com 21. februar 2022
musikkjournalistikk.no 1. mars 2022

2021

Tidens forvandling
«Kunsten har sitt opphav i menneskets åndelige eksistens, og kunsten kan føre mennesket tilbake til det opphavet», sier Sofia Gubaidulina. Hvordan kan en kunstner med en så bestemt grunnholdning, ha oppnådd å bli en av vår tids mest fremførte nålevende komponister?
Segl 2021, Katolsk årsskrift for religion og samfunn, årgang 2021
musikkjournalistikk.no 12. desember 2021

Et beskjedent konkurransemenneske. Eller p for prosess, pling og piano
Kari Beate Tandberg er et av Norsk Komponistforenings 338 medlemmer. Hun har skrevet musikk i nærmere tretti år. Hva er det som driver en komponist til å arbeide hardt for lave honorarer og for et begrenset publikum? Kan vi finne ut det ved å gå gjennom alfabetet og se hvilke svar vi får?
Ballade 18. oktober 2021
musikkjournalistikk.no 28. oktober 2021

Å skrive musikk, det er for meg kommunikasjon med andre mennesker
I august 2021 ble Synne Skouens verk «Hva sa Schopenhauer … ? Et partiturinnlegg» fremført i Bergen av BIT20 Ensemble og sangeren Hilde Annine Hasselberg.
BIT20 Ensembles nettside 24. august 2021
musikkjournalistikk.no 2. september 2021

Krigen, Gud, musikk og teater
Komponist, programleder og kulturformidler Eyvind Solås ble født i 1937. I år er det ti år siden han døde, og til høsten kommer ti av verkene hans på en dobbelt-CD.
Ballade 6. juli 2021
musikkjournalistikk.no 19. juli 2021

Sofi Oksanen debuterer som librettist
Kollektive traumer er hovedtemaet i Kaija Saariahos nye opera «Innocence». Hvordan overleve og fortsette livet på tross av det som har skjedd?
musikkjournalistikk.no 8. juli 2021

Prestasjonsutvikling – teknikk eller tankegang? 
Hva kan være nyttig – og nødvendig – for studenter å lære om forutsetningene for å lykkes gjennom et langt musikerliv? Hvem sitter på den kunnskapen? Hvordan kan den formidles og omsettes for den enkelte? Dette var blant spørsmålene som ble stilt under seminaret Musikeren & Psyken, arrangert av CEMPE/ Norges musikkhøgskole 22. og 23. april 2021.
Norges musikkhøgskole 27. mai 2021

Det dreier seg om å ikke vite hva du gjør
Komponisten Olav Anton Thommessen fyller 75 år. Stadig like ungdommelig opprørsk.
Klassiskmusikk.com 14. mai 2021
musikkjournalistikk.no 26. mai 2021

Kunsten er lang, livet er kort
Den prisbelønte pianisten Víkingur Ólafsson har lett for å snakke, både fra scenen og i intervjuer. Slik er vi blitt kjent med en musiker som skaper sine prosjekter med stor bevissthet – og frihet.
Klassiskmusikk.com 13. april 2021
musikkjournalistikk.no 23. april 2021

Å ha følge med Bent Sørensens «Matteuspasjon»
En sjelden kombinasjon av å få en urfremføring på hjernen og samtidig kunne gå tilbake til konsertopptaket når jeg ville.
Ballade 9. april 2021
musikkjournalistikk.no 16. april 2021

Musikk i fjernsyn?
En gang var dette spørsmålet nytt. Det var i 1969, da musikksjefen i NRK fjernsynet, Gunnar Sønstevold, inviterte komponister og andre kunstnere til et kurs med nettopp denne overskriften. 
Ballade 10. mars 2021
musikkjournalistikk.no 17. mars 2021

2020

Jeg har et kreativt trøkk som jeg ikke vet hvor kommer fra
Plateselskapet Fabra lanserte 28. november 2020 en CD med to verk av Maja S. K. Ratkje, begge fremført av Trondheimsolistene ledet av Geir Inge Lotsberg. Komponisten bor landlig et par mil sør for Oslo. Der møtte jeg henne til et intervju og en situasjonsrapport.
Ballade 26. november 2020
musikkjournalistikk.no 10. desember 2020

Svartskog 6 October 2020
A new CD with works by Maja S. K. Ratkje, for string orchestra and performed by the Trondheim Soloists and their leader and artistic director, Geir Inge Lotsberg. I met with the composer at her home, a twenty minutes’ drive south of Oslo, for an interview and a situation report
musikkjournalistikk.no 27 November 2020

Sofia Gubaidulina med nytt orkesterverk 
Fredag 6. november 2020 ble verket «Der Zorn Gottes», Guds vrede, fremført for en tom sal i Musikverein i Wien, samme uke som byen ble koronanedstengt og få dager etter terrorangrepet, der fire mennesker ble drept.
musikkjournalistikk.no 24. november 2020

Solistkoret berører og begeistrer
Det Norske Solistkor feiret 70-årsjubileum i Ris kirke i Oslo lørdag 17. oktober 2020. Med en nesten to timer lang konsert manet de frem tårer og latter hos et bergtatt publikum.
Ballade 22. oktober 2020
musikkjournalistikk.no 8. november 2020

Samtidskomponist i klassisk farvann
For mange musikkelskere er Bach og Beethoven de største komponistene i musikkhistorien. At disse også er de største for mange samtidskomponister, er ikke så opplagt når man hører musikken de selv skaper. Men i Olli Mustonens musikk hører man det.
KlassiskMusikk 25. august 2020
musikkjournalistikk.no 7. september 2020

Synne Skouen – 70 år
Komponisten og skribenten Synne Skouen fyller sytti 8. august. I femti av disse har hun vært til stede i offentligheten med meninger og mot. En ustoppelig forkjemper for smale kulturuttrykk og for det nye i kunsten. En talsperson for «folk færrest». Forstår vi hvor viktig en slik selvstendig stemme er for «folk flest»?
KlassiskMusikk 6. august 2020
musikkjournalistikk.no 24. august 2020

Sibelius-prisen til Kaija Saariaho
Finske Kaija Saariaho har gjort seg internasjonalt gjeldende som komponist siden 1980-tallet. Nylig feiret det norske Sibelius-selskapet Kaija Saariaho med sin hederspris – for å ha inspirert og påvirket også musikklivet her i nord.
musikkjournalistikk.no 13. juni 2020
KlassiskMusikk 23. juni 2020

250 composers celebrate Beethoven
Ludwig van Beethoven was born in 1770 in Bonn. Two hundred and forty three years later, in that same city, a pianist starts commissioning 250 pieces for piano for the 250th anniversary of the old master. Who is she, who believes that a giant project like this will succeed?
musikkjournalistikk.no April 17, 2020

250 komponister feirer Beethoven
Ludwig van Beethoven ble født i 1770 i Bonn. Tohundreogførtitre år senere, i den samme byen, går en pianist i gang med å bestille 250 pianostykker til 250-års feiringen av den gamle mester. Hvem er hun som tror hun vil lykkes med et gigantprosjekt som dette?
musikkjournalistikk.no 13. april 2020

Alles sang, alles skjebne
Programtekst til Oslo-Filharmoniens fremføring av Carmina Burana i Oslo Spektrum i januar 2020.
Oslo-Filharmonien januar 2020
musikkjournalistikk.no 11. februar 2020

2019

Kaija Saariaho – vår tids største nålevende komponist
BBC Music Magazine har bedt 174 komponister om å peke ut hvilke fem komponister i musikkhistorien de mener er de største. Av nålevende komponister kom Kaija Saariaho øverst på listen.
KlassiskMusikk.com 3. desember 2019
musikkjournalistikk.no 18. november 2019

Sofia Gubaidulina – levende musikkhistorie
To verk av Sofia Gubaidulina blir fremført i Oslo søndag, musikk som plasserer seg på hver side av komponistens internasjonale gjennombrudd. Mellom disse verkene ligger en musikkhistorie vi stadig må forundre oss over.
musikkjournalistikk.no 4 .oktober 2019

Fortid, fraser, fornyelse
Det Norske Solistkor på Ultimafestivalen 2019
Kulturkirken Jakob i Oslo, søndag 15. september
KlassiskMusikk.com  18. september 2019
musikkjournalistikk.no 23. september 2019

Flerstemt engasjement
Et av hovedmålene for Norges musikkhøgskole er å sette studentens selvstendighet og kunstneriske utvikling i front. FELIP blåsekvintett viser hva det kan bety i praksis.
CEMPEs årgangsmagasin 18-19 side 32-35
musikkjournalistikk.no 14. september 2019

Freie Improvisation mit Sofia Gubaidulina
Ein Ring schliesst sich, wenn der Akkordeonist Geir Draugsvoll mit Sofia Gubaidulina zusammen improvisiert, in einem Klangmaterial, wodurch sie sich in vielen ihrer Werke hat inspirieren lassen.
musikkjournalistikk 12. September 2019

Den modne stemmen
Tre år etter at hun gikk av ved oppnådd pensjonsalder som sangsolist ved Den Norske Opera & Ballett, er Hege Høisæter etablert med en ny karriere, der alle muligheter fortsatt står åpne.
Ballade 27. juni 2019
musikkjournalistikk.no 20. juli 2019

Konsertorganist eller menighetsarbeider?   Podkast 4 av 4
Hvilket samsvar er det mellom kirkemusikkutdanningen og den virkeligheten som møter kirkemusikerne rundt i de forskjellige menighetene?
Fjerde episode av podkasten Lyden av, sesong 2, fra Norges musikkhøgskole.
musikkjournalistikk 27. mai 2019

Fri improvisasjon med Sofia Gubaidulina
En ring blir sluttet når akkordeonisten Geir Draugsvoll improviserer sammen med Sofia Gubaidulina, i et klangmateriale hun har latt seg inspirere av i mange av sine verker.
Ballade 14. mai 2019
musikkjournalistikk.no 21. mai 2019

Improvisasjon for klassiske sangere   Podkast 3 av 4
Hva skjer når skolerte sangere sliper notene? Blir det musikk? Og hva slags musikk?
Tredje episode av podkasten Lyden av, sesong 2, fra Norges musikkhøgskole.
musikkjournalistikk 20. mai 2019

Lyden av alt   Podkast 2 av 4
Om elektroakustisk musikk. Med Natasha Barrett, professor i elektroakustisk , og studentene Anna Lind Berg og Harald Jordal Johannessen.
Andre episode av podkasten Lyden av, sesong 2, fra Norges musikkhøgskole.
musikkjournalistiskk 13. mai 2019

Å finne sin egen stemme –  podkast   Podkast 1 av 4
Kaija Saariaho, Rune Rebne, Astrid Solberg og Terje Sylvarnes, fire komponister med hver sine forestillinger om det å finne sin egen stemme.
Første episode i en ny podkastsesong av Lyden av fra Norges musikkhøgskole.
musikkjournalistikk.no 6. mai 2019

Offertorium – Sofia Gubaidulinas internasjonale gjennombrudd
Offertorium er blitt stående som en av de store fiolinkonsertene skrevet på 1900-tallet, skriver Bodil Maroni Jensen i denne artikkelen.
Oslo-Filharmonien 11. mars 2019
musikkjournalistikk.no 28. mars 2019

New violin concerto by Sofia Gubaidulina
One of the leading composers of our time has given us yet another masterpiece, a concerto dedicated to violinist Vadim Repin and conductor Andres Mustonen.
musikkjournalistikk.no 4 March 2019

Ny fiolinkonsert av Sofia Gubaidulina
En av vår tids fremste komponister har levert nok et storverk, fiolinkonserten Dialog: Ich und Du, tilegnet fiolinisten Vadim Repin og dirigenten Andres Mustonen.
musikkjournalistikk.no 18. februar 2019

Ny, finsk opera
Store krefter i sving i nyskrevet opera på Finlands nasjonalopera, der regi, lys, bilder og video støtter opp om librettoen, men der de sanglige linjene gir lite rom for nyansert rolletolkning.
KlassiskMusikk.com 2. februar 2019

2018

Bach og Saariaho, speilbilder og gjenklang
Fiolinisten Aliisa Neige Barrière er mastergradstudent på Norges musikkhøgskole. I går gav hun sin første solistkonsert, en konseptkonsert formidlet som om det kun var ny musikk på programmet.
musikkjournalistikk.no 18. desember 2018

Hamlet in Absentia
Den islandske komponisten Hugi Guðmundssons opera Hamlet in Absentia var nominert til Nordisk råds musikkpris i år. En Ophelias opera, men også en harselas med terapisamfunnet – ved hjelp av Shakespeare.
musikkjournalistikk.no 1. november 2018

Om kjærlighet og hat – Sofia Gubaidulinas opus summum
Oratoriet Über Liebe und Hass har vært fremført i Tallinn, Dresden og Trondheim, og nå i en utvidet versjon i Rotterdam. Noe av det mektigste og mest betagende vi har hørt av noen nålevende komponist.
musikkjournalistikk.no 19. oktober 2018

Musikkhøgskolens enorme konserttilbud
Det er ikke nok å kunne spille. Musikere må også lære seg å arrangere konserter og å selge dem. Hvorfor er det slik?
KlassiskMusikk.com 31. august 2018
Norges musikkhøgskoles nettsider 1. oktober 2018

Dialog og balanse
– Det å være en institusjon betyr kanskje i utgangspunktet at man er litt treig, sier Jon Helge Sætre, førsteamanuensis i musikkpedagogikk på Musikkhøgskolen og leder av CEMPE. Men så veldig treigt er det vel ikke å samarbeide med laptopmusikere og den eksperimentelle Punktfestivalen?
Norges musikkhøgskole 30. september 2016

Wagner og Saariaho – Gesamtkunstwerk i endring
– Vi setter sammen verk som gir forskjellige assosiasjoner. Vi tror på kraften i sammenstillingen. Det er vår metode, sier musikkteaterduoen La Chambre aux échos om konserten Den hellige Gral med Stavanger symfoniorkester i september.
musikkjournalistikk.no 29. september 2018

Da sa det pang!
Tidligere i år vant Tabita Berglund Opptakt, en nasjonal elitesatsning for dirigenttalenter. «Det er kanskje det som er det viktigste for meg som dirigent, at du står der og har noe å si.»
Norges musikkhøgskole 13. august 2018

I have spent my life writing music
– I’m a happy composer when I can compose, but to fight for that space in my life is strangely difficult, because of the success. And yet, of course, nobody can complain about things like that, says Kaija Saariaho.
musikkjournalistikk.no  21. august 2018

Den vertikale dimensjonen
Sofia Gubaidulina var årets festspillkomponist i Bergen. Hun fikk fremført fire verker, som alle forteller noe om hennes historie. I tillegg fortalte hun mye selv, i intervjuer og samtaler underveis.
musikkjournalistikk.no 9. juli 2018

Jeg har brukt livet mitt til å skrive musikk
– Jeg er en lykkelig komponist når jeg kan komponere, men å kjempe for det rommet i livet mitt, er merkelig vanskelig på grunn av suksessen.
musikkjournalistikk.no 14. juni 2018

Vidtfavnende musikkforskning
Intervju med direktør for Arne Nordheim-senteret og viserektor for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid ved Norges musikkhøgskole, Darla Crispin.
PLING nr. 2 – 2018. Om kunst og vitenskap ved Norges musikkhøgskole
musikkjournalistikk.no 4. juni 2018

Når klang setter avtrykk
Det første minnet om Kaija Saariahos musikk på 1980-tallet er fornemmelsen av splintret lyd, et vell av hørbare, lysende partikler, av klangstøv. Hun studerer ved IRCAM, et senter for musikkteknologi i Paris, og arbeider rent faktisk med lydens bestanddeler.
musikkjournalistikk.no 25. mai 2018

Musikk rett på huden
Hun får oss til å oppleve musikken uten å skjelne mellom hvilke sanser vi tar i bruk, skriver Bodil Maroni Jensen om Kaija Saariaho.
Oslo-Filharmonien 25. mai 2018

Elitismens milde ansikt
Øivind Varkøy er villig til å gi elitismen et ansikt. Men først har han ett og annet å si om kunst og underholdning, kvalitet og verdier, musikkundervisning og kulturpolitikk – og elitisme.
PLING nr. 2 – 2018. Om kunst og vitenskap ved Norges musikkhøgskole
Norges musikkhøgskole 21. august 2019
musikkjournalistikk.no 18. mai 2018

Musikk som kosmisk drama
Trippelkonserten, et av Sofia Gubaidulinas nyeste verker, trekker linjer tilbake til 1991, da komponisten forlot Moskva, 59 år gammel, for et nytt liv i Vesten.
musikkjournalistikk.no 2. april 2018

Strålende sangere i sprikende regi
Når regigrepene forstyrrer mer enn de gir, kan vi heldigvis gi oss hen til sangen og musikken og operateksten.
KlassiskMusikk 6. mars 2018

Stor pris til den finske komponisten Kaija Saariaho
Kaija Saariaho er blitt tildelt prisen The Frontiers of Knowledge Award for å ha skapt et nytt musikalsk språk ved hjelp av elektronikk og tradisjonelle instrumenter.
musikkjournalistikk.no 25. februar 2018

Poesi og formet kaos
Det Norske Solistkor og Kringkastingsorkestret i musikkdramatisk toppform.
musikkjournalistikk.no 3. februar 2018

2017

Gripende, poetisk Wozzeck
Store stemmer, en emosjonelt formidlet historie, men det som gjør operaen Wozzeck til en helstøpt forestilling er orkesteret.
musikkjournalistikk.no 27. november 2017

Intervju med meg selv
«Jeg tror ikke på objektive kriterier. En kritiker gir uttrykk for sine meninger, men som fagmenneske må man vite hva man lytter etter.»
Intervju med meg selv i Kritikkportalens intervjuserie 25. november 2017

Populærkultur og samtidsmusikk
Nyskrevne operaer er noe av det vanskeligste å selge for de store operahusene. Dracula på Kungliga Operan i Stockholm kan skaffe nytt blod til denne dyreste av alle kunstarter.
KlassiskMusikk 3. november 2017

Oslo-Filharmonien som touch screen-lek
«Musikkfabrikken» er 70 fullstappete minutter med dans, musikk og visuell multimediemix, og gir underholdning for store og små. Men en tydeligere handling hadde gjort seg.
Periskop 31. oktober 2017

Nye operaer hevder seg
– Det er ikke bare et spørsmål om å ville, vi har en plikt til å sørge for at denne kunstformen utvikler seg og er i tiden, sier operasjef ved Finlands nasjonalopera, Lilli Paasikivi, som nettopp har hatt suksess med en ny opera.
musikkjournalistikk.no 6. oktober 2017

Mytens makt
Ny, dansk opera favner idealer og drømmer og trivialiteter, inspirert av Orfeus og Eurydike-myten og av livet selv. Det kan bli vel mye.
Figura Ensembles oppsetning på Den Kongelige Opera i København.
KlassiskMusikk 3. oktober 2017

En urbanromantisk multimusiker
Byen er hans natur, og Clas Ohlson, Jernia og IKEA er steder han stadig vender tilbake til, drevet av nysgjerrighet og for å slukke tørsten.
Møte med den georgiske komponisten Koka Nikoladze.
Plong. Historier fra Norges musikkhøgskole 2. oktober 2017

Orkestermusikere vet hva orkestrene ser etter
– Derfor kan det være lurt å ansett dem som lærere, mener Elise Båtnes, første konsertmester i Oslo-Filharmonien og professor ved Norges musikkhøgskole.
Plong. Historier fra Norges musikkhøgskole 2. oktober 2017

Muligheter og marked
De satser alt og er åpne for mye. Men om det er drømmen eller backup’en som blir virkelighet, er vanskelig å si.
Plong. Historier fra Norges musikkhøgskole 2. oktober 2017

Kammerdrama i stort format
Høstsonaten er en ny opera av den finske komponisten Sebastian Fagerlund, urfremført på Finlands nasjonalopera 8. september. Dette er tidløs, skjør og poetisk dramatikk.
KlassiskMusikk 19. september 2017

Hørespill for åpne ører
Natasha Barretts nye CD er virtuos lydkunst, lydmalende og fortellende. Hadde Barrett skrevet musikk for tradisjonelle instrumenter, hadde hun vært kjent for et mye større publikum enn hva tilfellet er.
musikkjournalistikk.no 7. september 2017

– Uten mystikk, ingen musikk
Sofia Gubaidulinas oratorium Über Liebe und Hass ble fremført i Nidarosdomen under Olavsfestdagene i Trondheim 2. august. Urfremføringen fant sted i Tallinn i oktober i 2016.
musikkjournalistikk.no 5. august 2017

Kaija Saariaho, this year’s Festival Composer in Bergen
«This is a production that enhances the importance of the Bergen International Festival» in the view of Bodil Maroni Jensen, referring to the oratorio La Passion de Simone.
musikkjournalistikk.no 12. juli 2017

Sjostakovitsj-dagene i Gohrisch
Den eneste årlige festivalen for Dmitrij Sjostakovitsj, Sovjettidens store komponist, finner sted på det lille kurstedet Gohrisch i Tyskland, en helg i slutten av juni.
KlassiskMusikk 11. juli 2017

Finstemt pionervirksomhet
Norges musikkhøgskole tar inn de første fem studentene på pianostemmerutdanning til høsten.
Utdanning for pianostemmere på høgskolenivå er lite utbygget i Europa.
Norges musikkhøgskole
 30. juni 2017

Kaija Saariaho, festspillkomponist i Bergen Anmeldelse; 3 av 3
KlassiskMusikk15. juni 2017

Kaija Saariaho, festspillkomponist i Bergen Anmeldelse; 2 av 3
KlassiskMusikk 14. juni 2017

Kaija Saariaho, festspillkomponist i Bergen Anmeldelse; 1 av 3
KlassiskMusikk 13. juni 2017

Akkordeonreisen
Geir Draugsvoll har tatt akkordeonet med på en reise i den klassiske musikkverdenen, til steder instrumentet aldri har vært. Reisefører og døråpner er den russiske komponisten Sofia Gubaidulina.
Ballade 10. mai 2017

Akkordeonisten Geir Draugsvoll og den russiske komponisten Sofia Gubaidulina
Akkordeonisten Geir Draugsvoll og den russiske komponisten Sofia Gubaidulina har hatt et unikt musikalsk samarbeid i over 20 år. Innslag i forbindelse med fremføringen av Fachwerk med Staatskapelle Dresden i Semperoper, Dresden, i begynnelsen av mars.
Reportasjeinnslag av BMJ, og samtale mellom programleder og BMJ
NRK P2, Spillerom Søndag 2. april 2017

Kvalitet – kjernen i vår virksomhet
Intervju med Peter Tornquist, rektor ved Norges musikkhøgskole, i forbindelse med
Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning.
Norges musikkhøgskole 27. mars 2017

Store opplevelser i ujevn musikalsk teaterlek
Anmeldelse av Ariadne auf Naxos av Richards Strauss og Hugo von Hofmannsthal, med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester i Bodø 17. mars 2017
Ballade 24. mars 2017

– Dette er det eneste jeg ønsker å gjøre
Om den talentfulle kordirigenten Yuval Weinberg, som har tatt master i kordirkesjon på Norges musikkhøgskole, som arbeider internasjonalt, og som også er kunstnerisk leder for flere kor i Norge.
Første gang publisert på Norges musikkhøgskoles nettsider.
Fabelaktig formidling, KOPINOR, 7. mars 2017

Kjærlighet i lysende regi
Fra oppsetningen og premieren av Kaija Saariahos opera L’Amour de Loin på the Metropolitan, New York; 1.12.2016. Reportasje og intervjuer.
KlassiskMusikk 6. mars 2017

Black metal – opprør, panikk og aksept
Intervju med Nina Nielsen om temaet for hennes doktorgradsavhandling om black, metal ved Norges musikkhøgskole.
Første gang publisert på Norges musikkhøgskoles nettsider.
Fabelaktig formidling, KOPINOR, 15. februar 2017

Kjærlighet og hat
Reportasje og omtale av oratoriet Über Liebe und Hass av Sofia Gubaidulina, fra urfremføringen i Estonia Konsertsal, Tallinn, 14. oktober 2016.
Justert versjon av artikkel tidligere publisert i Klassisk Musikkmagasin.
Fabelaktig formidling, KOPINOR,  2. februar 2017

Gjør det! Reis ut!
Om utvekslingsmuligheter og -erfaringer for musikkstudenter. Intervju med fløytestudent Kaja Marie Andersen og kontrabasstudent Thoralf Strandli Pedersen.
Norges musikkhøgskole 30. januar 2017


2016

Uendelige muligheter – i lyd og musikk
Intervju med komponisten Natasha Barrett, om opprettelsen av elektroakustisk komposisjon som nytt studietilbud.
Norges musikkhøgskole 20. desember 2016

Kaija Saariahos opera L’Amour de Loin på Metropolitanoperaen i New York 1. desember 2016. Radioinnslag med intervju av komponist, dirigent og regissør, samt utdrag av musikken.
NRK P2, Spillerom Søndag 11. desember 2016

Kaija Saariahos opera L’Amour de Loin på Metropolitanoperaen i New York 1. desember 2016. Programleder i samtale med BMJ.
NRK P2, Spillerom 8.desember 2016

Kjærlighet og hat
Reportasje og omtale av oratoriet Über Liebe und Hass av Sofia Gubaidulina, fra urfremføringen i Estonia Konsertsal, Tallinn, 14. oktober 2016
Klassisk Musikkmagasin (papirutgave) Nr. 4/ 2016 og
KlassiskMusikk  22. november 2016

Reportasje og omtale av oratoriet Über Liebe und Hass av Sofia Gubaidulina.
Fra urfremføringen i Estonia Konsertsal, Tallinn, 14. Oktober 2016.
NRK P2, Spillerom 3.november 2016.

Hamlet
Anmeldelse av urpremieren på operaen Hamlet av Anno Schreier.
Theater an der Wien 14. september 2016
Tidsskriften OPERA, utgave 5, 2016 (23.11.2016)

Black metal – opprør, panikk og aksept
Intervju med Nina Nielsen, om hennes doktorgradsarbeid om black metal
Norges musikkhøgskole 14. juni 2016
Også publisert i forskningsmagasinet Pling nr. 01-2016 (September)

Spørsmålene utfyller kunsten
Intervju med Darla Crispin, leder av Arne Nordheim-senteret, om disiplinen kunstnerisk utviklingsarbeid
Norges musikkhøgskole 22. juni 2016
Også publisert i forskningsmagasinet Pling nr. 01-2016 (September)

I samspill med festivalene
Intervju med Peter Tornquist, rektor ved NMH
Norges musikkhøgskole 23. juni 2016

– Bruk tiden, huset, hverandre og oss!
Intervju med Peter Tornquist, rektor ved NMH
Norges musikkhøgskole 8. august 2016

Dødsengelens diskrete sjarm
Anmeldelse av premieren på operaen The exterminating Angel av Thomas Adès.
Salzburgfestspillene 28. juli 2016
Klassisk Musikkmagasin (papirutgave) nr. 3/ 2016

Dialog og balanse
Intervju med Jon Helge Sætre, førsteamanuensis i musikkpedagogikk ved NMH
Publisert i forskningsmagasinet Pling nr. 01-2016 (September) og på
Norges musikkhøgskole 30. september 2016

Oratoriet Über Liebe und Hass av Sofia Gubaidulina. Konsertsending.
NRK P2, Spillerom Søndag 30.oktober 2016 kl.19.30

Reportasje og omtale av oratoriet Über Liebe und Hass av Sofia Gubaidulina.
Fra urfremføringen i Estonia Konsertsal, Tallinn, 14. Oktober 2016.
NRK P2, Spillerom Søndag 30.oktober 2016 kl.14. Langversjon.

Hvilken relevans har kunsten?
Intervju med Øivind Varkøy, forskningsleder og professor i musikkpedagogikk ved NMH
Norges musikkhøgskole 14. september 2016
Også publisert i forskningsmagasinet Pling nr. 01-2016 (September)

Presentasjon av stemmekunstneren Sidsel Endresenårets vinner av Lindeman-prisen.
NRK P2, Kulturhuset, anbefalingspanelet, 13. september 2016:

Komponisten Kaija Saariaho – Musikkhøgskolens nye gjesteprofessor
Norges musikkhøgskole 6. september 2016

Musikkutdanningens betydning
Intervju med Geir Johansen, professor i musikkpedagogikk ved NMH
Publisert i forskningsmagasinet Pling nr. 01-2016 (September)

Musikk – en menneskerett
Intervju med Gro Trondalen, professor i musikkterapi ved NMH
Publisert i forskningsmagasinet Pling nr. 01-2016 (September)

Sang – et enestående uttrykk
Intervju med sangcoachen, akkompagnatøren og pianisten John Lidal.
Klassisk Musikkmagasin (papirutgave) Nr. 2/ 2016

Sterke historier – anmeldelse av tre nye operaer
Stilles Meer av Toshio Hosokawa/ Hamburger Staatsoper, South Pole av Miroslav Srnka/ Bayerische Staatsoper, Only the sound remains av Kaija Saariaho/ Nasjonaloperaen i Amsterdam
Klassisk Musikkmagasin (papirutgave) Nr. 2/ 2016
KlassiskMusikk 20. mai 2016

Vurdering for læring
Intervju med John Vinge, førsteamanuensis i musikkpedagogikk ved NMH
Norges musikkhøgskole 18. mai 2016
Også publisert i forskningsmagasinet Pling nr. 01-2016 (September)

Omtale av Kaija Saariahos nye opera Only the sound remains på Nederlands Nasjonalopera, samt musikkutdrag og intervju med komponisten premieredagen 15. mars 2016.
NRK P2, Spillerom 24. april 2016

–Dette er det eneste jeg ønsker å gjøre
Intervju med kordirigenten Yuval Weinberg
Norges musikkhøgskole 19. april 2016

Indisk musikk som fag
Intervju med sarodspilleren Sudeshna Bhattacharya
Norges musikkhøgskole 1. april 2016

Øret bestemmer
Intervju med komponisten Lasse Thoresen
Norges musikkhøgskole 18. mars 2016
Også publisert i forskningsmagasinet Pling nr. 01-2016 (September)

Slagverksteater – en merkelapp for hvem jeg er
Intervju med perkusjonisten Jennifer Torrence
Norges musikkhøgskole 11. mars 2016
Også publisert i forskningsmagasinet Pling nr. 01-2016 (September)

Fleksibel konsertform
Intervju med Alison Bullock Aarsten, sjef for Formidlingsseksjonen ved NMH
Norges musikkhøgskole 1. mars 2016

Alltid i endring
Intervju med Kjetil Solvik, studie- og FoU-sjef ved Norges musikkhøgskole, bl.a. om kunstnerisk utviklingsarbeid
Norges musikkhøgskole 1. mars 2016
Også publisert i forskningsmagasinet Pling nr. 01-2016 (september)

Hvordan bevare kirkens musikkarv?
Intervju med Solveig Christensen, seniorrådgiver og Karin Nelson, professor i kirkemusikk, begge ved NMH
Norges musikkhøgskole 25. februar 2016

Opera for vår tid
Intervju med operasjef ved Royal Opera House, Kasper Holten, om satsningen på nye operaer.
Klassisk Musikkmagasin (papirutgave) nr. 1/ 2016


2015

Nye operaer tar sats
Anmeldelse av urpremieren på Notorious av Hans Gefors/ GøteborgsOperan og forhåndsomtale av South Pole av Miroslav Srnka/ Bayerische Staatsoper og Morgen und Abend av Georg Friedrich Haas og Jon Fosse/ Royal Opera House, London
Klassisk Musikkmagasin (papirutgave) nr. 4/ 2015

Teknologi og kjærlighet – en fremtidsfabel
Intervju med komponisten Rolf Wallin og librettisten Mark Ravenhill om operaen Elysium
Den Norske Opera & Ballett, desember 2015

Det er følelser jeg jobber med
Reportasje/ intervju med billedkunstneren Svein Manneraak/ motefotografen Svein Bringsdal.
Fædrelandsvennen 7.desember 2015

Dramatikeren som gir musikken rom
Anmeldelse av to nye operaer med libretto av Jon Fosse:
NORA – Too late av komponisten Du Wei/ Nordnorsk Opera og Morgen und Abend (Morgon og kveld) av komponisten Georg Friedrich Haas/ Royal Opera House, London
Ballade 24. november 2015

Overtydande musikk «frå inkje»
Anmeldelse av urpremieren på operaen Morgen und Abend av Georg Friedrich Haas og Jon Fosse/ Royal Opera House, London.
Dag og Tid 20. november 2015

Letthet og tyngde
Anmeldelse av billedkunstneren Espen Dietrichsons utstilling i Galleri Haaken.
Fædrelandsvennen 2. november 2015

Lydlig samtidsbredde
Rapport fra Nordiske Musikkdager i København
Ballade 12. oktober 2015

En ustemt fremtid
Om pianostemmerutdanningen i Norge
Norges musikkhøgskole 31. august 2015

Lyden av det virkelige liv
Intervju med dirigenten Tomáš Hanus, om operaen Katja Kabanova
Den Norske Opera & Ballett, august 2015