Bodil Maroni Jensen

Samtidsmusikk

Hørespill for åpne ører

Natasha Barretts nye CD er virtuos lydkunst, lydmalende og fortellende. Hadde Barrett skrevet musikk for tradisjonelle instrumenter, hadde hun vært kjent for et mye større publikum enn hva tilfellet er.

– Uten mystikk, ingen musikk

Sofia Gubaidulinas oratorium Über Liebe und Hass ble fremført i Nidarosdomen under Olavsfestdagene i Trondheim 2. august. Urfremføringen fant sted i Tallinn i oktober i 2016.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 3 av 3

En moderne klassiker, oppsummerer Bodil Maroni Jensen, etter festspillenes presentasjon av Kaija Saariahos musikk.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 1 av 3

Fremføringen av festspillprogrammets ni Saariaho-verker viser en lydelskende og formsikker komponist, en selvstendig stemme med stor uttrykkskraft.

Akkordeonreisen

Geir Draugsvoll har tatt akkordeonet med på en reise i den klassiske musikkverdenen, til steder instrumentet aldri har vært. Reisefører og døråpner er den russiske komponisten Sofia Gubaidulina.

Akkordeonisten Geir Draugsvoll og komponisten Sofia Gubaidulina

Den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll og den russisk-tatariske komponisten Sofia Gubaidulina har hatt et nært musikalsk samarbeid i over 20 år.

Uendelige muligheter – i lyd og musikk

Den internasjonalt anerkjente komponisten Natasha Barrett skal bygge opp «elektroakustisk komposisjon» som nytt studietilbud på Norges musikkhøgskole.

Komponisten Kaija Saariaho – Musikkhøgskolens nye gjesteprofessor

– Jeg har et ensomt arbeid, og det er sjelden jeg deler tanker om det med andre.

Slagverksteater – en merkelapp for hvem jeg er

Slagverkere er oppfinnsomme og ukonvensjonelle. Det minner Jennifer Torrence oss om. Hun er kunststipendiat ved Norges musikkhøgskole.

Lydlig samtidsbredde

Lydkunst og performance var valgt som et hovedtema på Nordiske Musikkdager i København. Det beste var godt, men festivalen var for tolerant overfor uforpliktende prosjekter. Tekst: Bodil Maroni Jensen   Foto: