Bodil Maroni Jensen

Anmeldelser

Komponisten Bent Sørensen

Å ha følge med Bent Sørensens «Matteuspasjon»

En sjelden kombinasjon av å få en urfremføring på hjernen og samtidig kunne gå tilbake til konsertopptaket når jeg ville.

Solistkoret berører og begeistrer

Det Norske Solistkor feiret 70-årsjubileum i Ris kirke i Oslo lørdag 17. oktober 2020. Med en nesten to timer lang konsert manet de frem tårer og latter hos et bergtatt publikum.

Fortid, fraser, fornyelse

Anmeldelse av Det Norske Solistkors konsert på Ultimafestivalen 2019. Kulturkirken Jakob i Oslo, søndag 15. september.

Ny, finsk opera

Store krefter i sving på Finlands nasjonalopera, der regi, lys, bilder og video støtter opp om librettoen, men der de sanglige linjene gir lite rom for nyansert rolletolkning.

Hamlet in Absentia

Den islandske komponisten Hugi Guðmundssons opera Hamlet in Absentia var nominert til Nordisk råds musikkpris i år. En Ophelias opera, men også en harselas med terapisamfunnet – ved hjelp av Shakespeare.

Om kjærlighet og hat – Sofia Gubaidulinas opus summum

Oratoriet Über Liebe und Hass har vært fremført i Tallinn, Dresden og Trondheim, og nå i en utvidet versjon i Rotterdam. Noe av det mektigste og mest betagende vi har hørt av noen nålevende komponist.

Strålende sangere i sprikende regi

Når regigrepene forstyrrer mer enn de gir, kan vi heldigvis gi oss hen til sangen og musikken og operateksten. Gaetano Donizettis opera Lucia di Lammermoor ble skrevet i 1835.

Poesi og formet kaos

Det Norske Solistkor og Kringkastingsorkestret i musikkdramatisk toppform.
Coro ble skrevet i årene 1974-76, et høymodernistisk verk av den italienske komponisten Luciano Berio.

Gripende, poetisk Wozzeck

Store stemmer, en emosjonelt formidlet historie, men det som gjør operaen Wozzeck til en helstøpt forestilling er orkesteret. I hovedrollene: Asmik Grigorian og Audun Iversen.

Dracula på Kungliga Operan 2017

Populærkultur og samtidsmusikk

Nyskrevne operaer er noe av det vanskeligste å selge for de store operahusene. Kungliga Operan i Stockholm satser på at Dracula kan skaffe nytt blod til denne dyreste av alle kunstarter.

Musikkfabrikken og Oslo-Filharmonien

Oslo-Filharmonien som touch screen-lek

«Musikkfabrikken» er 70 fullstappete minutter med dans, musikk og visuell multimediemix, og gir underholdning for små og store. Men en tydeligere handling hadde gjort seg.

Teit Kanstrup og Nana Bugge Rasmussen som Orfeus og Eurydike

Mytens makt

Ny, dansk opera favner idealer og drømmer og trivialiteter, inspirert av Orfeus og Eurydike-myten og av livet selv. Det kan bli vel mye. Men instrumentalmusikken til Worsaae er rik og fascinerende.

Kammerdrama i stort format

Høstsonaten som opera ble urfremført på Finlands nasjonalopera 8. september 2017. Den tradisjonelle operaformen er utnyttet for å skape tidløs, skjør og poetisk dramatikk.

Hørespill for åpne ører

Natasha Barretts nye CD er virtuos lydkunst, lydmalende og fortellende. Hadde Barrett skrevet musikk for tradisjonelle instrumenter, hadde hun vært kjent for et mye større publikum enn hva tilfellet er.

Kaija Saariaho, this year’s Festival Composer in Bergen

«This is a production that enhances the importance of the Bergen International Festival» in the view of Bodil Maroni Jensen, referring to the oratorio La Passion de Simone.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 3 av 3

En moderne klassiker, oppsummerer Bodil Maroni Jensen, etter festspillenes presentasjon av Kaija Saariahos musikk.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 2 av 3

Dette er en forestilling som gjør Festspillene viktige, mener Bodil Maroni Jensen, om oppsetningen av oratoriet La Passion de Simon.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 1 av 3

Fremføringen av festspillprogrammets ni Saariaho-verker viser en lydelskende og formsikker komponist, en selvstendig stemme med stor uttrykkskraft.

Store opplevelser i ujevn musikalsk teaterlek

NOSOs Ariadne auf Naxos inneholder ren regimagi. Men å innføre farseelementer i operaen er å tukle med selve opplegget til Strauss og Hofmannsthal.

Kjærlighet i lysende regi

It’s shocking, var den finske komponisten Kaija Saariahos umiddelbare kommentar da det ble offentliggjort at hennes opera L’Amour de Loin ville bli Metropolitanoperaens første helaftens opera av en kvinnelig komponist.

Ny Hamlet-opera

Bestillingsverk i anledning av 400-års markeringen av Shakespeares død, på Theater an der Wien, 14. september 2016. Av komponisten Anno Schreier og librettisten Thomas Jonigk.

Komponisten Sofia Gubaidulina

Kjærlighet og hat

Oratoriet Über Liebe und Hass er 85 år gamle Sofia Gubaidulinas siste verk. Det ble urfremført 14. oktober 2016 i Tallinn. Årene fremover vil hun bruke til å forlenge verket.

Dødsengelens diskrete sjarm

Thomas Adès’ nye opera, uroppført på Salzburg-festspillene, er en imponerende, overdådig forestilling, men den vekker skuffende lite følelser, til tross for et innhold alle kan leve seg inn i.

Sterke historier i nye operaer

Naturkatastrofe, kampen om å komme først til Sydpolen og dialog med det overnaturlige. i tre nye operaer utsettes publikum for ekstreme situasjoner. Likevel kan vi identifisere oss med handlingen.