Bodil Maroni Jensen

Intervjuer

Da sa det pang!

Tidligere i år vant Tabita Berglund Opptakt, en nasjonal elitesatsning for dirigenttalenter. «Det er kanskje det som er det viktigste for meg som dirigent, at du står der og har noe å si.»

I have spent my life writing music

– I’m a happy composer when I can compose, but to fight for that space in my life is strangely difficult, because of the success. And yet, of course, nobody can complain about things like that, says Kaija Saariaho.

Den vertikale dimensjonen

Sofia Gubaidulina var årets festspillkomponist i Bergen. Hun fikk fremført fire verker, som alle forteller noe om hennes historie. I tillegg fortalte hun mye selv, i intervjuer og samtaler underveis.

Jeg har brukt livet mitt til å skrive musikk

– Jeg er en lykkelig komponist når jeg kan komponere, men å kjempe for det rommet i livet mitt, er merkelig vanskelig på grunn av suksessen, sier Kaija Saariaho.

Vidtfavnende musikkforskning

– Forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid er viktig for hvordan hele institusjonen kan utvikle seg, både når det gjelder undervisning og læring, men også kvaliteten på det kunstneriske arbeidet, sier Darla Crispin.

Elitismens milde ansikt

Øivind Varkøy, professor i musikkpedagogikk, snakker om kunst og underholdning, kvalitet og verdier, undervisning og kulturpolitikk – og elitisme.

Musikk som kosmisk drama

Trippelkonserten, et av Sofia Gubaidulinas nyeste verker, trekker linjer tilbake til 1991, da komponisten forlot Moskva, 59 år gammel, for et nytt liv i Vesten. Trippelkonserten er skrevet for fiolin, cello, bajan og orkester.

Stor pris til den finske komponisten Kaija Saariaho

Kaija Saariaho er blitt tildelt prisen The Frontiers of Knowledge Award for å ha skapt et nytt musikalsk språk ved hjelp av elektronikk og tradisjonelle instrumenter.

Intervju med meg selv

I Kritikkportalens intervjuserie presenterer norske kritikere seg selv ved å svare på noen standardiserte spørsmål. Her er mine svar.

Nye operaer hevder seg

– Det er ikke bare et spørsmål om å ville, vi har en plikt til å sørge for at denne kunstformen utvikler seg og er i tiden, sier operasjef ved Finlands nasjonalopera, Lilli Paasikivi, som nettopp har hatt suksess med en ny opera.

Koka Nikoladze Foto David Engmo

En urbanromantisk multimusiker

Byen er hans natur, og Clas Ohlson, Jernia og IKEA steder han stadig vender tilbake til. Koka Nikoladze er komponist, instrumentoppfinner, utøvende musiker, programmerer og musikkforsker.

Kvalitet – kjernen i vår virksomet

Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning kom i slutten av januar. Den passer som hånd i hanske for Norges musikkhøgskole, sier rektor Peter Tornquist, ikke minst fordi den setter studenten i fokus.

Indisk musikk som fag

Guruen Sudeshna Bhattacharya har slått seg ned i Norge. Dermed fikk Norges Musikkhøgskole anledning til å tilby klassisk indisk musikk som delemne for bachelor- og masterstudenter.

Alltid i endring

– Begrepet «kunstnerisk utviklingsarbeid» har nå eksistert i drøyt 20 år, og da skulle man tro at man hadde funnet ut hva det er for noe, men vi kan ikke si at vi har en klar, nasjonal og tverrkunstnerisk forståelse av begrepet ennå.

Lyden av det virkelige liv

– Janáček var interessert i enkeltindividene, det livet menneskene levet. Og han hadde et eget blikk for den verden kvinnene levet i, deres forhold til familien og til samfunnet.