Bodil Maroni Jensen

Samtidsmusikk

Hamlet in Absentia

Den islandske komponisten Hugi Guðmundssons opera Hamlet in Absentia var nominert til Nordisk råds musikkpris i år. En Ophelias opera, men også en harselas med terapisamfunnet – ved hjelp av Shakespeare.

Om kjærlighet og hat – Sofia Gubaidulinas opus summum

Oratoriet Über Liebe und Hass har vært fremført i Tallinn, Dresden og Trondheim, og nå i en utvidet versjon i Rotterdam. Noe av det mektigste og mest betagende vi har hørt av noen nålevende komponist.

Wagner og Saariaho – Gesamtkunstwerk i endring

– Vi setter sammen verk som gir forskjellige assosiasjoner. Vi tror på kraften i sammenstillingen. Det er vår metode, sier musikkteaterduoen La Chambre aux échos.

I have spent my life writing music

– I’m a happy composer when I can compose, but to fight for that space in my life is strangely difficult, because of the success. And yet, of course, nobody can complain about things like that, says Kaija Saariaho.

Den vertikale dimensjonen

Sofia Gubaidulina var årets festspillkomponist i Bergen. Hun fikk fremført fire verker, som alle forteller noe om hennes historie. I tillegg fortalte hun mye selv, i intervjuer og samtaler underveis.

Jeg har brukt livet mitt til å skrive musikk

– Jeg er en lykkelig komponist når jeg kan komponere, men å kjempe for det rommet i livet mitt, er merkelig vanskelig på grunn av suksessen, sier Kaija Saariaho.

Når klang setter avtrykk

Det første minnet om Kaija Saariahos musikk på 1980-tallet er fornemmelsen av splintret lyd, et vell av hørbare, lysende partikler, av klangstøv. Hun studerer ved IRCAM, et senter for musikkteknologi i Paris…

Musikk som kosmisk drama

Trippelkonserten, et av Sofia Gubaidulinas nyeste verker, trekker linjer tilbake til 1991, da komponisten forlot Moskva, 59 år gammel, for et nytt liv i Vesten. Trippelkonserten er skrevet for fiolin, cello, bajan og orkester.

Stor pris til den finske komponisten Kaija Saariaho

Kaija Saariaho er blitt tildelt prisen The Frontiers of Knowledge Award for å ha skapt et nytt musikalsk språk ved hjelp av elektronikk og tradisjonelle instrumenter.

Poesi og formet kaos

Det Norske Solistkor og Kringkastingsorkestret i musikkdramatisk toppform.
Coro ble skrevet i årene 1974-76, et høymodernistisk verk av den italienske komponisten Luciano Berio.

Hørespill for åpne ører

Natasha Barretts nye CD er virtuos lydkunst, lydmalende og fortellende. Hadde Barrett skrevet musikk for tradisjonelle instrumenter, hadde hun vært kjent for et mye større publikum enn hva tilfellet er.

– Uten mystikk, ingen musikk

Sofia Gubaidulinas oratorium Über Liebe und Hass ble fremført i Nidarosdomen under Olavsfestdagene i Trondheim 2. august. Urfremføringen fant sted i Tallinn i oktober i 2016.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 3 av 3

En moderne klassiker, oppsummerer Bodil Maroni Jensen, etter festspillenes presentasjon av Kaija Saariahos musikk.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 1 av 3

Fremføringen av festspillprogrammets ni Saariaho-verker viser en lydelskende og formsikker komponist, en selvstendig stemme med stor uttrykkskraft.

Akkordeonreisen

Geir Draugsvoll har tatt akkordeonet med på en reise i den klassiske musikkverdenen, til steder instrumentet aldri har vært. Reisefører og døråpner er den russiske komponisten Sofia Gubaidulina.

Akkordeonisten Geir Draugsvoll og komponisten Sofia Gubaidulina

Den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll og den russisk-tatariske komponisten Sofia Gubaidulina har hatt et nært musikalsk samarbeid i over 20 år.

Uendelige muligheter – i lyd og musikk

Den internasjonalt anerkjente komponisten Natasha Barrett skal bygge opp «elektroakustisk komposisjon» som nytt studietilbud på Norges musikkhøgskole.

Komponisten Kaija Saariaho – Musikkhøgskolens nye gjesteprofessor

– Jeg har et ensomt arbeid, og det er sjelden jeg deler tanker om det med andre.

Slagverksteater – en merkelapp for hvem jeg er

Slagverkere er oppfinnsomme og ukonvensjonelle. Det minner Jennifer Torrence oss om. Hun er kunststipendiat ved Norges musikkhøgskole.

Lydlig samtidsbredde

Lydkunst og performance var valgt som et hovedtema på Nordiske Musikkdager i København. Det beste var godt, men festivalen var for tolerant overfor uforpliktende prosjekter. Tekst: Bodil Maroni Jensen   Foto: