Ballade
Ståle Kleibergs samtidsmusikk og toppmusikere på Juni-Happening i Stavanger
Benedicte Palko hadde valgt ut tre av Ståle Kleibergs kammerverk til sin festival i juni.
Ny lyd i kirkesamlingen på Bygdøy
Fiolinisten Peter Herresthal starter en ny konsertrekke på Norsk Folkemuseum i Oslo, med Anna Berg som huskomponist.
Et lyttende fyr. En samtale med multimediekunstner Tine Surel Lange
Andenes fyr er fredet. Hvilke muligheter finnes likevel for en lydkunstner?
Brev fra Ruth
Ruth Maier ble tatt om bord i «Donau» og ført fra Oslo til Auschwitz i 1942. Hun var 22 år gammel og hadde fire år tidligere flyktet fra Wien for å unnslippe jødeforfølgelsen. Hvordan kan en slik historie egne seg for en musikal?
Vil publikum ha boken om Mariss Jansons’ Mahler-innspilling?
Hilde Halvorsrød vil skrive om Mariss Jansons’ siste innspilling med Oslo-Filharmonien i 2001.
Orkesterkomponistens svanesang
Verket ΩN: Det værende, urfremført av Oslo-Filharmonien 22. september 2022, er Lasse Thoresens siste store verk for orkester. Fremføringssituasjonen for nye verk har vært med på å påvirke avgjørelsen.
«ditt avtrykk i tida». En samtale med Magnar Åm
Magnar Åm er komponist, organist, improvisasjonsmusiker og organisator. 9. april fylte han 70 år, stadig opptatt av å vokse, modne, forstå, vite, mestre …
En konsert er ikke bare en konsert
«Stabat Mater» (2021), urfremføring av Tyler Futrell og «Stabat Mater» (1724) av Alessandro Scarlatti. Silje Aker Johnsen, sopran, Astrid Nordstad, mezzosopran,
Terjungensemble, Lars-Erik ter Jung, dirigent.
Et beskjedent konkurransemenneske
Kari Beate Tandberg har skrevet musikk i nærmere tretti år. Hva er det som driver en komponist til å arbeide hardt for lave honorarer og for et begrenset publikum?
Krigen, Gud, musikk og teater
Komponist, programleder og kulturformidler Eyvind Solås ble født i 1937. I år er det ti år siden han døde, og til høsten kommer ti av verkene hans på en dobbelt-CD.
Å ha følge med Bent Sørensens «Matteuspasjon»
En sjelden kombinasjon av å få en urfremføring på hjernen og samtidig kunne gå tilbake til konsertopptaket når jeg ville.
Musikk i fjernsyn?
En gang var dette spørsmålet nytt. Det var i 1969, da musikksjefen i NRK fjernsynet, Gunnar Sønstevold, inviterte komponister og andre kunstnere til et kurs med nettopp denne overskriften.
Jeg har et kreativt trøkk som jeg ikke vet hvor kommer fra
Plateselskapet Fabra lanserte 28. november 2020 en CD med to verk av Maja S. K. Ratkje, fremført av Trondheimsolistene.
Solistkoret berører og begeistrer
Det Norske Solistkor feiret 70-årsjubileum i Ris kirke i Oslo lørdag 17. oktober 2020. Med en nesten to timer lang konsert manet de frem tårer og latter hos et bergtatt publikum.
Freie Improvisation mit Sofia Gubaidulina
Ein Ring schliesst sich, wenn der Akkordeonist Geir Draugsvoll mit Sofia Gubaidulina zusammen improvisiert, in einem Klangmaterial, wodurch sie sich in vielen ihrer Werke hat inspirieren lassen.
Den modne stemmen
Tre år etter at hun gikk av ved oppnådd pensjonsalder som sangsolist ved Den Norske Opera & Ballett, er Hege Høisæter etablert med en ny karriere, der alle muligheter fortsatt står åpne.
Fri improvisasjon med Sofia Gubaidulina
En ring blir sluttet når akkordeonisten Geir Draugsvoll improviserer sammen med komponisten Sofia Gubaidulina, samarbeidspartner gjennom 25 år.
Akkordeonreisen
Geir Draugsvoll har tatt akkordeonet med på en reise i den klassiske musikkverdenen, til steder instrumentet aldri har vært. Reisefører og døråpner er den russiske komponisten Sofia Gubaidulina.
Store opplevelser i ujevn musikalsk teaterlek
NOSOs Ariadne auf Naxos inneholder ren regimagi. Men å innføre farseelementer i operaen er å tukle med selve opplegget til Strauss og Hofmannsthal.
Dramatikeren som gir musikken rom
Jon Fosse har skrevet tre librettoer. To av dem er nylig blitt fremført, i Bodø og i London; NORA Too late og Morgen und Abend.
Lydlig samtidsbredde
Lydkunst og performance var valgt som et hovedtema på Nordiske Musikkdager i København. Det beste var godt, men festivalen var for tolerant overfor uforpliktende prosjekter. Tekst: Bodil Maroni Jensen Foto: