KlassiskMusikk

Kunsten å bruke tiden
Therese Birkelund Ulvo er komponist, festivalsjef, plateprodusent, fagpolitisk aktiv, podkaster, jurymedlem og samtidig opptatt av «kvaliteten i det man kan oppleve gjennom langsomhet». Hvordan kan det henge sammen?

Det dreier seg om å ikke vite hva du gjør
Komponisten Olav Anton Thommessen fyller 75 år. Stadig like ungdommelig opprørsk.

Samtidskomponist i klassisk farvann
For mange musikkelskere er Bach og Beethoven de største komponistene i musikkhistorien. At disse også er de største for mange samtidskomponister, er ikke så opplagt når man hører musikken de selv skaper.

Synne Skouen – 70 ÅR
Komponisten og skribenten Synne Skouen fyller sytti 8. august. I femti av disse har hun vært til stede i offentligheten med meninger og mot. En ustoppelig forkjemper for smale kulturuttrykk og for det nye i kunsten.

Fortid, fraser, fornyelse
Anmeldelse av Det Norske Solistkors konsert på Ultimafestivalen 2019. Kulturkirken Jakob i Oslo, søndag 15. september.

Strålende sangere i sprikende regi
Når regigrepene forstyrrer mer enn de gir, kan vi heldigvis gi oss hen til sangen og musikken og operateksten. Gaetano Donizettis opera Lucia di Lammermoor ble skrevet i 1835.

Populærkultur og samtidsmusikk
Nyskrevne operaer er noe av det vanskeligste å selge for de store operahusene. Kungliga Operan i Stockholm satser på at Dracula kan skaffe nytt blod til denne dyreste av alle kunstarter.

Mytens makt
Ny, dansk opera favner idealer og drømmer og trivialiteter, inspirert av Orfeus og Eurydike-myten og av livet selv. Det kan bli vel mye. Men instrumentalmusikken til Worsaae er rik og fascinerende.

Kammerdrama i stort format
Høstsonaten som opera ble urfremført på Finlands nasjonalopera 8. september 2017. Den tradisjonelle operaformen er utnyttet for å skape tidløs, skjør og poetisk dramatikk.

Sjostakovitsj-dagene i Gohrisch
Den eneste årlige festivalen for Dmitrij Sjostakovitsj finner sted i Tyskland, på det lille kurstedet Gohrisch, en helg i slutten av juni. I år mottok Sofia Gubaidulina Sjostakovitsj-prisen.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 3 av 3
En moderne klassiker, oppsummerer Bodil Maroni Jensen, etter festspillenes presentasjon av Kaija Saariahos musikk.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 2 av 3
Dette er en forestilling som gjør Festspillene viktige, mener Bodil Maroni Jensen, om oppsetningen av oratoriet La Passion de Simon.

Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 1 av 3
Fremføringen av festspillprogrammets ni Saariaho-verker viser en lydelskende og formsikker komponist, en selvstendig stemme med stor uttrykkskraft.

Kjærlighet i lysende regi
It’s shocking, var den finske komponisten Kaija Saariahos umiddelbare kommentar da det ble offentliggjort at hennes opera L’Amour de Loin ville bli Metropolitanoperaens første helaftens opera av en kvinnelig komponist.

Kjærlighet og hat
Oratoriet Über Liebe und Hass er 85 år gamle Sofia Gubaidulinas siste verk. Det ble urfremført 14. oktober 2016 i Tallinn. Årene fremover vil hun bruke til å forlenge verket.

Dødsengelens diskrete sjarm
Thomas Adès’ nye opera, uroppført på Salzburg-festspillene, er en imponerende, overdådig forestilling, men den vekker skuffende lite følelser, til tross for et innhold alle kan leve seg inn i.

– Sang, et enestående uttrykk
– Stemmen er det ultimate instrument, det alle andre instrumenter prøver å etterligne. Og med tekst oppå, hva mer kan man ønske seg? Når det klaffer, kan alle andre bare go home, altså, sier John Lidal.

Sterke historier i nye operaer
Naturkatastrofe, kampen om å komme først til Sydpolen og dialog med det overnaturlige. i tre nye operaer utsettes publikum for ekstreme situasjoner. Likevel kan vi identifisere oss med handlingen.

Opera for vår tid
– Dette er noe i nærheten av en verdensrekord for et ledende operahus i moderne tid, sier Kasper Holten om de åtte helaftens operaene Royal Opera House har bestilt for oppføring frem til og med 2020.

Nye operaer tar sats
Nyskrevne operaer er risikokunst. Det kreves så mye av hvert enkelt element og av samspillet mellom dem, at det bare sjelden blir full klaff. dessuten er det dyrt. Hvem tør å satse de beste kreftene, da, i dette sjansespillet?