Norges musikkhøgskole
– Det er kunstnere vi skal utdanne
Da Bjørn Boysen i 1991 ble den femte i rekken av rektorer ved Norges musikkhøgskole, hadde han allerede vært tilknyttet Musikkhøgskolen og dens forløper, Musikkonservatoriet i Oslo, i 25 år.
Flerstemt engasjement
Et av hovedmålene for Norges musikkhøgskole er å sette studentens selvstendighet og kunstneriske utvikling i front. FELIP blåsekvintett viser hva det kan bety i praksis.
Konsertorganist eller menighetsarbeider?
Hvilket samsvar er det mellom kirkemusikkutdanningen og den virkeligheten som møter kirkemusikerne rundt i de forskjellige menighetene?
Improvisasjon for klassiske sangere
– For meg er sjanger blitt mindre og mindre relevant. Improvisasjon er en arena hvor vi jobber sjangerfritt, sier Sean Bell.
Lyden av alt
Om elektroakustisk musikk. Andre episode av podkasten Lyden av, sesong 2. Med Natasha Barrett, Anna Linh Berg og Harald Jordal Johannessen.
Å finne sin egen stemme
Kaija Saariaho, Rune Rebne, Astrid Solberg og Terje Sylvarnes, fire komponister med hver sine forestillinger om det å finne sin egen stemme. Første episode i en ny podkastsesong fra Norges musikkhøgskole.
Musikkhøgskolens enorme konserttilbud
Det er ikke nok å kunne spille. Musikere må også lære seg å arrangere konserter og å selge dem. Hvorfor er det slik?
– Vi ser denne utviklingen i hele musikerverdenen…
Da sa det pang!
Tidligere i år vant Tabita Berglund Opptakt, en nasjonal elitesatsning for dirigenttalenter. «Det er kanskje det som er det viktigste for meg som dirigent, at du står der og har noe å si.»
Vidtfavnende musikkforskning
– Forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid er viktig for hvordan hele institusjonen kan utvikle seg, både når det gjelder undervisning og læring, men også kvaliteten på det kunstneriske arbeidet, sier Darla Crispin.
Elitismens milde ansikt
Øivind Varkøy, professor i musikkpedagogikk, snakker om kunst og underholdning, kvalitet og verdier, undervisning og kulturpolitikk – og elitisme.
Orkestermusikere vet hva orkestrene ser etter
– Derfor kan det være lurt å ansette dem som lærere, mener Elise Båtnes, 1. konsertmester i Oslo-Filharmonien. – Vi vet jo hvilke krav som stilles.
En urbanromantisk multimusiker
Byen er hans natur, og Clas Ohlson, Jernia og IKEA steder han stadig vender tilbake til. Koka Nikoladze er komponist, instrumentoppfinner, utøvende musiker, programmerer og musikkforsker.
Muligheter og marked
De satser alt og er åpne for mye. Om det er drømmen eller backup’en som blir virkelighet, er vanskelig å si.
– Men jeg synes vi er blitt litt opphengt i hvor vanskelig det er for oss musikkstudenter, sier hornstudent Siri Storheim.
Finstemt pionervirksomhet
Norges musikkhøgskole tar inn de første fem studentene på pianostemmerutdanning til høsten. Utdanning for pianostemmere på høgskolenivå er lite utbygget i Europa.
Kvalitet – kjernen i vår virksomet
Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning kom i slutten av januar. Den passer som hånd i hanske for Norges musikkhøgskole, sier rektor Peter Tornquist, ikke minst fordi den setter studenten i fokus.
Gjør det! Reis ut!
Norges musikkhøgskole har utvekslingsavtaler med utdanningsinstitusjoner i tjuesju land, atten universiteter bare i Tyskland. Hva er grunnen til at ikke flere musikkstudenter benytter seg av disse mulighetene?
Komponisten Kaija Saariaho – Musikkhøgskolens nye gjesteprofessor
– Jeg har et ensomt arbeid, og det er sjelden jeg deler tanker om det med andre.
Hvilken relevans har kunsten?
Øivind Varkøy stiller spørsmål om kunstens nytte og unytte, og om hva som er nytten av det unyttige?
Spørsmålene utfyller kunsten
– Min forskning kommer fra min erfaring som utøver, men også fra refleksjonen over hva denne erfaringen betyr.
Darla Crispin er leder av Arne Nordheim-senteret. Hun har lang erfaring på feltet kunstnerisk utviklingsarbeid .
Vurdering for læring
Om man ikke har førstehåndskjennskap til dagens undervisningsmetoder, vil man stusse ved begrepet. Vurdering av læring, ja. Men vurdering for læring? John Vinge arbeider med vurdering i musikkfaget.
– Dette er det eneste jeg ønsker å gjøre
Yuval Weinberg er et usedvanlig talent, som ikke helt vet hvorfor han begynte med kor i det hele tatt. Nå er han 25 og er ikke i tvil om hva han vil bruke livet på.
Indisk musikk som fag
Guruen Sudeshna Bhattacharya har slått seg ned i Norge. Dermed fikk Norges Musikkhøgskole anledning til å tilby klassisk indisk musikk som delemne for bachelor- og masterstudenter.