Klassisk musikk
En eksperimentell forsvarer av tradisjonen
Komponisten Lars Petter Hagen kommer fra stillingen som utviklingssjef i Oslo-Filharmonien og leder i Kulturrådet. Hvor vil han bli direktør for Festspillene i Bergen?
Kunsten er lang, livet er kort
Jeg tror stor kunst ikke forener folk, men skiller dem. Derfor håper jeg at jeg ikke bare får gode kritikker. Kom med de negative også. Vi trenger diskusjonen, sier Víkingur Ólafsson.
Alles sang, alles skjebne
Programtekst til Oslo-Filharmoniens fremføring av Carmina Burana i Oslo Spektrum i januar 2020.
Bach og Saariaho, speilbilder og gjenklang
Fiolinisten Aliisa Neige Barrière er mastergradstudent på Norges musikkhøgskole. I går gav hun sin første solistkonsert, en konseptkonsert formidlet som om det kun var ny musikk på programmet.
Poesi og formet kaos
Det Norske Solistkor og Kringkastingsorkestret i musikkdramatisk toppform.
Coro ble skrevet i årene 1974-76, et høymodernistisk verk av den italienske komponisten Luciano Berio.
Gripende, poetisk Wozzeck
Store stemmer, en emosjonelt formidlet historie, men det som gjør operaen Wozzeck til en helstøpt forestilling er orkesteret. I hovedrollene: Asmik Grigorian og Audun Iversen.
Muligheter og marked
De satser alt og er åpne for mye. Om det er drømmen eller backup’en som blir virkelighet, er vanskelig å si.
– Men jeg synes vi er blitt litt opphengt i hvor vanskelig det er for oss musikkstudenter, sier hornstudent Siri Storheim.
Internationale Schostakowitsch Tage 2017
Das einzig jährlich stattfindende Festival für Dmitri Schostakowitsch wird im Laufe eines Wochenendes spät im Juni im kleinen Kurort Gohrisch in Deutschland veranstaltet.
Sjostakovitsj-dagene i Gohrisch
Den eneste årlige festivalen for Dmitrij Sjostakovitsj finner sted i Tyskland, på det lille kurstedet Gohrisch, en helg i slutten av juni. I år mottok Sofia Gubaidulina Sjostakovitsj-prisen.
Gjør det! Reis ut!
Norges musikkhøgskole har utvekslingsavtaler med utdanningsinstitusjoner i tjuesju land, atten universiteter bare i Tyskland. Hva er grunnen til at ikke flere musikkstudenter benytter seg av disse mulighetene?