Opera
Sofi Oksanen debuterer som librettist
Kollektive traumer er hovedtemaet i Kaija Saariahos nye opera «Innocence». Hvordan overleve og fortsette livet på tross av det som har skjedd?
Den modne stemmen
Tre år etter at hun gikk av ved oppnådd pensjonsalder som sangsolist ved Den Norske Opera & Ballett, er Hege Høisæter etablert med en ny karriere, der alle muligheter fortsatt står åpne.
Hamlet in Absentia
Den islandske komponisten Hugi Guðmundssons opera Hamlet in Absentia var nominert til Nordisk råds musikkpris i år. En Ophelias opera, men også en harselas med terapisamfunnet – ved hjelp av Shakespeare.
Strålende sangere i sprikende regi
Når regigrepene forstyrrer mer enn de gir, kan vi heldigvis gi oss hen til sangen og musikken og operateksten. Gaetano Donizettis opera Lucia di Lammermoor ble skrevet i 1835.
Gripende, poetisk Wozzeck
Store stemmer, en emosjonelt formidlet historie, men det som gjør operaen Wozzeck til en helstøpt forestilling er orkesteret. I hovedrollene: Asmik Grigorian og Audun Iversen.
Populærkultur og samtidsmusikk
Nyskrevne operaer er noe av det vanskeligste å selge for de store operahusene. Kungliga Operan i Stockholm satser på at Dracula kan skaffe nytt blod til denne dyreste av alle kunstarter.
Nye operaer hevder seg
– Det er ikke bare et spørsmål om å ville, vi har en plikt til å sørge for at denne kunstformen utvikler seg og er i tiden, sier operasjef ved Finlands nasjonalopera, Lilli Paasikivi, som nettopp har hatt suksess med en ny opera.
Mytens makt
Ny, dansk opera favner idealer og drømmer og trivialiteter, inspirert av Orfeus og Eurydike-myten og av livet selv. Det kan bli vel mye. Men instrumentalmusikken til Worsaae er rik og fascinerende.
Kammerdrama i stort format
Høstsonaten som opera ble urfremført på Finlands nasjonalopera 8. september 2017. Den tradisjonelle operaformen er utnyttet for å skape tidløs, skjør og poetisk dramatikk.
Store opplevelser i ujevn musikalsk teaterlek
NOSOs Ariadne auf Naxos inneholder ren regimagi. Men å innføre farseelementer i operaen er å tukle med selve opplegget til Strauss og Hofmannsthal.
Operaen L’Amour de Loin på the Metropolitan
Reportasje fra premieren på Kaija Saariahos opera L’Amour de Loin på Metropolitanoperaen i New York 1. desember 2016.
Ny Hamlet-opera
Bestillingsverk i anledning av 400-års markeringen av Shakespeares død, på Theater an der Wien, 14. september 2016. Av komponisten Anno Schreier og librettisten Thomas Jonigk.
Dødsengelens diskrete sjarm
Thomas Adès’ nye opera, uroppført på Salzburg-festspillene, er en imponerende, overdådig forestilling, men den vekker skuffende lite følelser, til tross for et innhold alle kan leve seg inn i.
– Sang, et enestående uttrykk
– Stemmen er det ultimate instrument, det alle andre instrumenter prøver å etterligne. Og med tekst oppå, hva mer kan man ønske seg? Når det klaffer, kan alle andre bare go home, altså, sier John Lidal.
Sterke historier i nye operaer
Naturkatastrofe, kampen om å komme først til Sydpolen og dialog med det overnaturlige. i tre nye operaer utsettes publikum for ekstreme situasjoner. Likevel kan vi identifisere oss med handlingen.
Kaija Saariahos nye opera Only the sound remains
Intervju med komponisten på premieredagen, 15. mars 2016, på Nederlands nasjonalopera. Presentasjon av operaen, samt musikkutdrag.
Opera for vår tid
– Dette er noe i nærheten av en verdensrekord for et ledende operahus i moderne tid, sier Kasper Holten om de åtte helaftens operaene Royal Opera House har bestilt for oppføring frem til og med 2020.
Teknologi og kjærlighet – en fremtidsfabel
– Når teppet går ned, skal man sitte igjen og lure på om det har gått bra eller ikke, om de transhumane er blitt opphøyet til singularitet. Vi vet jo ikke…
Dramatikeren som gir musikken rom
Jon Fosse har skrevet tre librettoer. To av dem er nylig blitt fremført, i Bodø og i London; NORA Too late og Morgen und Abend.
Overtydande musikk «frå inkje»
Covent Garden-operaen i London satsar kompromisslaust med operaen Morgen und Abend av Jon Fosse og austerrikaren Georg Friedrich Haas.
Melding frå verdspremieren fredag 13. november 2015.
Nye operaer tar sats
Nyskrevne operaer er risikokunst. Det kreves så mye av hvert enkelt element og av samspillet mellom dem, at det bare sjelden blir full klaff. dessuten er det dyrt. Hvem tør å satse de beste kreftene, da, i dette sjansespillet?