Samtidsmusikk
Obo, teknologi og vennskap
Jazztrio, strykekvartett og symfoniorkester med én musiker? Jan Wiese. Resten av svaret er øving, prøving og feiling – og kompromissløshet.
Stemmer i samtidsmusikken (bok)
Lansering av boken «Stemmer i samtidsmusikken. Samtaler med norske komponister» på Ultimafestivalen 13. september 2024.
Ståle Kleibergs samtidsmusikk og toppmusikere på Juni-Happening i Stavanger
Benedicte Palko hadde valgt ut tre av Ståle Kleibergs kammerverk til sin festival i juni.
Ny lyd i kirkesamlingen på Bygdøy
Fiolinisten Peter Herresthal starter en ny konsertrekke på Norsk Folkemuseum i Oslo, med Anna Berg som huskomponist.
Et lyttende fyr. En samtale med multimediekunstner Tine Surel Lange
Andenes fyr er fredet. Hvilke muligheter finnes likevel for en lydkunstner?
– Dei svarar, desse fjella
Tonehimmel-festivalen på Sunnmøre lar naturen spille med i musikken. – Dette er ein plass der naturen er så medspelande at ein kjenner seg som en velkomen medspelar sjølv, sier komponisten Magnar Åm.
Tekst som gir musikken rom
Jon Fosse har skrevet tre librettoer, der operaene er urfremført i Paris, Tianjin og London.
Før lydene forsvinner
I mai fikk komponist Kristine Tjøgersen urfremført orkesterverket Pelagic Dreamscape i Köln, med WDR-orkesteret – nøyaktig ti år etter at hun opptrådte samme sted som klarinettist.
Komposisjon som fortolkningsaktivitet
– Det som trengs her, er et supplement til Grieg, Sæverud og Bull, sier Rebecka Ahvenniemi, årets huskomponist for KODE i Bergen.
Den sårede trompetkongen
Det som er viktigere og viktigere nå, er at nye verk blir spilt om igjen, sier Rolf Wallin i forbindelse med at Oslo-Filharmonien og Håkan Hardenberger fremfører trompetkonserten Fisher King den 13. oktober 2022.
Orkesterkomponistens svanesang
Verket ΩN: Det værende, urfremført av Oslo-Filharmonien 22. september 2022, er Lasse Thoresens siste store verk for orkester. Fremføringssituasjonen for nye verk har vært med på å påvirke avgjørelsen.
Hvorfor mildere med årene, Cecilie Ore?
Hard modernisme og samfunnskritikk har vært stikkord for Cecilie Ores musikk. Hvor er det blitt av strengheten og den aktuelle agendaen?
«ditt avtrykk i tida». En samtale med Magnar Åm
Magnar Åm er komponist, organist, improvisasjonsmusiker og organisator. 9. april fylte han 70 år, stadig opptatt av å vokse, modne, forstå, vite, mestre …
En konsert er ikke bare en konsert
«Stabat Mater» (2021), urfremføring av Tyler Futrell og «Stabat Mater» (1724) av Alessandro Scarlatti. Silje Aker Johnsen, sopran, Astrid Nordstad, mezzosopran,
Terjungensemble, Lars-Erik ter Jung, dirigent.
Takk for likestillingsprisen
Komponistforeningens likestillingspris «er en årlig pris som skal gå til en person, gruppe eller institusjon som ved sitt arbeid har satt likestilling og kjønnsbalanse i det skapende musikkfeltet på dagsorden».
Stemmer i samtidsmusikken (prosjekt)
«Stemmer i samtidsmusikken» er et prosjekt som omfatter en bok og en artikkelserie.
En eksperimentell forsvarer av tradisjonen
Komponisten Lars Petter Hagen kommer fra stillingen som utviklingssjef i Oslo-Filharmonien og leder i Kulturrådet. Hvor vil han bli direktør for Festspillene i Bergen?
Tidens forvandling
Kunsten er for meg essensielt religiøs, sier Sofia Gubaidulina. Hvordan kan en kunstner med en så bestemt grunnholdning, oppnå å bli en av vår tids mest fremførte nålevende komponister?
Kunsten å bruke tiden
Therese Birkelund Ulvo er komponist, festivalsjef, plateprodusent, fagpolitisk aktiv, podkaster, jurymedlem og samtidig opptatt av «kvaliteten i det man kan oppleve gjennom langsomhet». Hvordan kan det henge sammen?
Et beskjedent konkurransemenneske
Kari Beate Tandberg har skrevet musikk i nærmere tretti år. Hva er det som driver en komponist til å arbeide hardt for lave honorarer og for et begrenset publikum?
Å skrive musikk, det er for meg kommunikasjon med andre mennesker
Synne Skouens verk «Hva sa Schopenhauer … ?» ble fremført i Bergen i august, av BIT20 Ensemblet og Hilde Annine Hasselberg.
Sofi Oksanen debuterer som librettist
Kollektive traumer er hovedtemaet i Kaija Saariahos nye opera «Innocence». Hvordan overleve og fortsette livet på tross av det som har skjedd?
Det dreier seg om å ikke vite hva du gjør
Komponisten Olav Anton Thommessen fyller 75 år. Stadig like ungdommelig opprørsk.