Samtidsmusikk
Musikk som kosmisk drama
Trippelkonserten, et av Sofia Gubaidulinas nyeste verker, trekker linjer tilbake til 1991, da komponisten forlot Moskva, 59 år gammel, for et nytt liv i Vesten. Trippelkonserten er skrevet for fiolin, cello, bajan og orkester.
Stor pris til den finske komponisten Kaija Saariaho
Kaija Saariaho er blitt tildelt prisen The Frontiers of Knowledge Award for å ha skapt et nytt musikalsk språk ved hjelp av elektronikk og tradisjonelle instrumenter.
Poesi og formet kaos
Det Norske Solistkor og Kringkastingsorkestret i musikkdramatisk toppform.
Coro ble skrevet i årene 1974-76, et høymodernistisk verk av den italienske komponisten Luciano Berio.
Hørespill for åpne ører
Natasha Barretts nye CD er virtuos lydkunst, lydmalende og fortellende. Hadde Barrett skrevet musikk for tradisjonelle instrumenter, hadde hun vært kjent for et mye større publikum enn hva tilfellet er.
– Uten mystikk, ingen musikk
Sofia Gubaidulinas oratorium Über Liebe und Hass ble fremført i Nidarosdomen under Olavsfestdagene i Trondheim 2. august. Urfremføringen fant sted i Tallinn i oktober i 2016.
Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 3 av 3
En moderne klassiker, oppsummerer Bodil Maroni Jensen, etter festspillenes presentasjon av Kaija Saariahos musikk.
Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 1 av 3
Fremføringen av festspillprogrammets ni Saariaho-verker viser en lydelskende og formsikker komponist, en selvstendig stemme med stor uttrykkskraft.
Akkordeonreisen
Geir Draugsvoll har tatt akkordeonet med på en reise i den klassiske musikkverdenen, til steder instrumentet aldri har vært. Reisefører og døråpner er den russiske komponisten Sofia Gubaidulina.
Akkordeonisten Geir Draugsvoll og komponisten Sofia Gubaidulina
Den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll og den russisk-tatariske komponisten Sofia Gubaidulina har hatt et nært musikalsk samarbeid i over 20 år.
Komponisten Kaija Saariaho – Musikkhøgskolens nye gjesteprofessor
– Jeg har et ensomt arbeid, og det er sjelden jeg deler tanker om det med andre.
Slagverksteater – en merkelapp for hvem jeg er
Slagverkere er oppfinnsomme og ukonvensjonelle. Det minner Jennifer Torrence oss om. Hun er kunststipendiat ved Norges musikkhøgskole.
Lydlig samtidsbredde
Lydkunst og performance var valgt som et hovedtema på Nordiske Musikkdager i København. Det beste var godt, men festivalen var for tolerant overfor uforpliktende prosjekter. Tekst: Bodil Maroni Jensen Foto: