Intervjuer
Musikk som kosmisk drama
Trippelkonserten, et av Sofia Gubaidulinas nyeste verker, trekker linjer tilbake til 1991, da komponisten forlot Moskva, 59 år gammel, for et nytt liv i Vesten. Trippelkonserten er skrevet for fiolin, cello, bajan og orkester.
Stor pris til den finske komponisten Kaija Saariaho
Kaija Saariaho er blitt tildelt prisen The Frontiers of Knowledge Award for å ha skapt et nytt musikalsk språk ved hjelp av elektronikk og tradisjonelle instrumenter.
Intervju med meg selv
I Kritikkportalens intervjuserie presenterer norske kritikere seg selv ved å svare på noen standardiserte spørsmål. Her er mine svar.
Nye operaer hevder seg
– Det er ikke bare et spørsmål om å ville, vi har en plikt til å sørge for at denne kunstformen utvikler seg og er i tiden, sier operasjef ved Finlands nasjonalopera, Lilli Paasikivi, som nettopp har hatt suksess med en ny opera.
En urbanromantisk multimusiker
Byen er hans natur, og Clas Ohlson, Jernia og IKEA steder han stadig vender tilbake til. Koka Nikoladze er komponist, instrumentoppfinner, utøvende musiker, programmerer og musikkforsker.
Kvalitet – kjernen i vår virksomet
Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning kom i slutten av januar. Den passer som hånd i hanske for Norges musikkhøgskole, sier rektor Peter Tornquist, ikke minst fordi den setter studenten i fokus.
Indisk musikk som fag
Guruen Sudeshna Bhattacharya har slått seg ned i Norge. Dermed fikk Norges Musikkhøgskole anledning til å tilby klassisk indisk musikk som delemne for bachelor- og masterstudenter.
Alltid i endring
– Begrepet «kunstnerisk utviklingsarbeid» har nå eksistert i drøyt 20 år, og da skulle man tro at man hadde funnet ut hva det er for noe, men vi kan ikke si at vi har en klar, nasjonal og tverrkunstnerisk forståelse av begrepet ennå.
Lyden av det virkelige liv
– Janáček var interessert i enkeltindividene, det livet menneskene levet. Og han hadde et eget blikk for den verden kvinnene levet i, deres forhold til familien og til samfunnet.