Journalistikk
Populærkultur og samtidsmusikk
Nyskrevne operaer er noe av det vanskeligste å selge for de store operahusene. Kungliga Operan i Stockholm satser på at Dracula kan skaffe nytt blod til denne dyreste av alle kunstarter.
Oslo-Filharmonien som touch screen-lek
«Musikkfabrikken» er 70 fullstappete minutter med dans, musikk og visuell multimediemix, og gir underholdning for små og store. Men en tydeligere handling hadde gjort seg.
Nye operaer hevder seg
– Det er ikke bare et spørsmål om å ville, vi har en plikt til å sørge for at denne kunstformen utvikler seg og er i tiden, sier operasjef ved Finlands nasjonalopera, Lilli Paasikivi, som nettopp har hatt suksess med en ny opera.
Mytens makt
Ny, dansk opera favner idealer og drømmer og trivialiteter, inspirert av Orfeus og Eurydike-myten og av livet selv. Det kan bli vel mye. Men instrumentalmusikken til Worsaae er rik og fascinerende.
Kammerdrama i stort format
Høstsonaten som opera ble urfremført på Finlands nasjonalopera 8. september 2017. Den tradisjonelle operaformen er utnyttet for å skape tidløs, skjør og poetisk dramatikk.
Orkestermusikere vet hva orkestrene ser etter
– Derfor kan det være lurt å ansette dem som lærere, mener Elise Båtnes, 1. konsertmester i Oslo-Filharmonien. – Vi vet jo hvilke krav som stilles.
En urbanromantisk multimusiker
Byen er hans natur, og Clas Ohlson, Jernia og IKEA steder han stadig vender tilbake til. Koka Nikoladze er komponist, instrumentoppfinner, utøvende musiker, programmerer og musikkforsker.
Muligheter og marked
De satser alt og er åpne for mye. Om det er drømmen eller backup’en som blir virkelighet, er vanskelig å si.
– Men jeg synes vi er blitt litt opphengt i hvor vanskelig det er for oss musikkstudenter, sier hornstudent Siri Storheim.
Hørespill for åpne ører
Natasha Barretts nye CD er virtuos lydkunst, lydmalende og fortellende. Hadde Barrett skrevet musikk for tradisjonelle instrumenter, hadde hun vært kjent for et mye større publikum enn hva tilfellet er.
Internationale Schostakowitsch Tage 2017
Das einzig jährlich stattfindende Festival für Dmitri Schostakowitsch wird im Laufe eines Wochenendes spät im Juni im kleinen Kurort Gohrisch in Deutschland veranstaltet.
– Uten mystikk, ingen musikk
Sofia Gubaidulinas oratorium Über Liebe und Hass ble fremført i Nidarosdomen under Olavsfestdagene i Trondheim 2. august. Urfremføringen fant sted i Tallinn i oktober i 2016.
Kaija Saariaho, this year’s Festival Composer in Bergen
«This is a production that enhances the importance of the Bergen International Festival» in the view of Bodil Maroni Jensen, referring to the oratorio La Passion de Simone.
Sjostakovitsj-dagene i Gohrisch
Den eneste årlige festivalen for Dmitrij Sjostakovitsj finner sted i Tyskland, på det lille kurstedet Gohrisch, en helg i slutten av juni. I år mottok Sofia Gubaidulina Sjostakovitsj-prisen.
Finstemt pionervirksomhet
Norges musikkhøgskole tar inn de første fem studentene på pianostemmerutdanning til høsten. Utdanning for pianostemmere på høgskolenivå er lite utbygget i Europa.
Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 3 av 3
En moderne klassiker, oppsummerer Bodil Maroni Jensen, etter festspillenes presentasjon av Kaija Saariahos musikk.
Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 2 av 3
Dette er en forestilling som gjør Festspillene viktige, mener Bodil Maroni Jensen, om oppsetningen av oratoriet La Passion de Simon.
Kaija Saariaho, årets festspillkomponist i Bergen, 1 av 3
Fremføringen av festspillprogrammets ni Saariaho-verker viser en lydelskende og formsikker komponist, en selvstendig stemme med stor uttrykkskraft.
Akkordeonreisen
Geir Draugsvoll har tatt akkordeonet med på en reise i den klassiske musikkverdenen, til steder instrumentet aldri har vært. Reisefører og døråpner er den tatarisk-russiske komponisten Sofia Gubaidulina.
Akkordeonisten Geir Draugsvoll og komponisten Sofia Gubaidulina
Den norske akkordeonisten Geir Draugsvoll og den russisk-tatariske komponisten Sofia Gubaidulina har hatt et nært musikalsk samarbeid i over 20 år.
Kvalitet – kjernen i vår virksomet
Stortingsmeldingen Kultur for kvalitet i høyere utdanning kom i slutten av januar. Den passer som hånd i hanske for Norges musikkhøgskole, sier rektor Peter Tornquist, ikke minst fordi den setter studenten i fokus.
Store opplevelser i ujevn musikalsk teaterlek
NOSOs Ariadne auf Naxos inneholder ren regimagi. Men å innføre farseelementer i operaen er å tukle med selve opplegget til Strauss og Hofmannsthal.
Kjærlighet i lysende regi
It’s shocking, var den finske komponisten Kaija Saariahos umiddelbare kommentar da det ble offentliggjort at hennes opera L’Amour de Loin ville bli Metropolitanoperaens første helaftens opera av en kvinnelig komponist.
Gjør det! Reis ut!
Norges musikkhøgskole har utvekslingsavtaler med utdanningsinstitusjoner i tjuesju land, atten universiteter bare i Tyskland. Hva er grunnen til at ikke flere musikkstudenter benytter seg av disse mulighetene?